Boy Shoots!...

Boy menembak orang?... or Boy tembak ngan mulut laser?... or Boy shooting?... or Boy nak score?... or Boy pancut?

Name:
Location: PJ, Selangor, Malaysia

if u got d money, i've got ways to invest it & make more money! besides that... i'm just a concept creator, part-time actor, TV/movie director & screenwriter. as a hobby & community service, i used to own, manage & coach my own football team, generally for underaged boys.


"With great power, comes great responsibility. Its my curse, its my gift."

"No matter what I do, no matter how hard I try: The ones I love, will always be the ones who pay."

"Human beings are created to stand many things, but being lonely certainly isn't one of them."



Ah Long Bukit Beruntung


View more video clips at Yashi


Sunday, June 25, 2006

Tun kartun? ...plus interview xklusif lepas forum dgn pembangkang!

Apa cerita TunM skrg ni ek?
Lupa ke dia main catur dalam politik ni?
Lupa ke dia cara pemerintahannya... buat semua benda "My Way"!
Lupa ke dia SB yg dia gunakan sbg Enforcer? ISA yg dia jadikan tembok kota? Hakim yg jadi Sheriff dlm "pekan koboi" nya? IGP yg jadi bouncernya? Media yg jadi tukang canangnya?
Lupa ke pepatah2 ni?... "Those who live by the sword, die by the sword"... "What goes around, comes around"... aku leh sedar hakikat tu 20 tahun lalu, & bagi aku ia menjadikan aku orang yg lebih baik. Tapi TunM dah nak masuk 8 dekad, x kan x sedar lagi benda tu?

Bagi aku yg x tau politik ni, leh nampak saper yg memburukkan saper. Siapa yg mencemarkan nama siapa.
Aku sayang PakLah... sebab aku caya PakLah leh bagi Malaysia, Melayu & Islam jadi cemerlang, gemilang & terbilang. Bukan macam ada org yg sekadar heboh Bersih tapi kotor, Cekap sorok kelemahan, & Amanah pada diri & ketua... yg tinggal di negeri kayangan Bolehland.

TunM bijak bila menggantikan org yg ada dgn kroni2nya. So kenapa PakLah dikata pembelot bila menempatkan org2 yg dipercayai di tempat kritikal?
TunM bijak guna kawan baik jadi Rupert Murdoch M'sia, so kenapa PakLah digambarkan negatif bila guna org yg dia percaya kat tempat sama?
TunM bijak bila buat Mega-Projek, so kenapa PakLah dikatakan menggadai maruah negara sebab x buat Mega-Projek yg x tentu lagi leh siap ke x?
TunM bijak bila buat Putrajaya, so kenapa PakLah dituduh bodoh sebab x teruskan bazir duit bangunkan tempat tu, tapi sebaliknya mementingkan keperluan masyarakat miskin?
TunM bijak bila bersikap Machiavellan mengawal media, so kenapa PakLah dianggap lembik bila jadikan benda sensitif lebih telus di media?

Bagi aku yg walaupon masih takut pada SB & ISA, aku bingung. mujo ada blog aku ni... leh la aku luah ketidakpuasanhatiku selain dari di kertas undi. Mujo PakLah pemimpin yg respek hak asasi induvidu. PakLah x mau kita jadi masyarakat yg percaya bulat2 sogokan media. PakLah x nak kita macam katak bawah tempurung yg x leh tau benda lain dari sumber alternatif. Tu yg aku sayang PakLah. PakLah nak kita fikir diluar kotak... sesuatu yg aku terap sejak aku mula libat dlm seni sejak umo 4thn. PakLah x mau kita berfikiran ortodox, tapi mau kita sesuaikan diri dgn zaman.

Selain dari tu aku sayang PakLah sebab dia betul2 anti-rasuah... x hipokrit. PakLah gak peka keadaan dlm lokap, penjara & lain2 tempat xklusif yg cuma segelintir masyarakat pernah alami. PakLah gak x suka kaki bodek era-TunM. Gitu gak dgn kayumati. Sebab tu aku sayang PakLah.

Kita bernasib baik sebab ada PakLah yg takut Tuhan, sbg PM kita.
Aku takut tol kita dapat Godfather ala Berlusconi... PM Itali, Prez kelab bola ACMilan, pemonopoli media. Org yg merasakan dirinya cuma berdosa pada Tuhan & nanti leh setel kat akhirat 1-to-1.
Bagi aku selagi PakLah betul2 berkuasa & tak terlalu cayakan org sekeliling utk menadbir k'jaan, Insya-Allah M'sia akan mencapai wawasan 2020. Selagi PakLah terima tanggungjawab PM sebagai takdir & rezeki serta tanggungjawab agung sbg sorang Amirul-Mukminin, aku yakin kita pada landasan yg tepat.

Aku cuma harap...
PakLah akan GUNAKAN org yg dipercayai sebaik mungkin utk tadbir M'sia. Aku gak harap PakLah INGAT SEJARAH dlm parti Mly yg terbesar kat Msia. & Aku paling harap sekali... BAKAL PENGGANTI PakLah sbg org yg semulia dia.

Now, baca apa yg tersirat dalam PressConf Tun Dr Mahathir Mohamad dengan para wartawan selepas majlis dialog anjuran Gabungan NGO dan Rakan Media Alternatif di Kelab Century Paradise,Taman Melawati Hulu Kelang dekat Kuala Lumpur pagi semalam. Duduk diatas pentas sebelah beliau masa PC tu ialah bekas menteri pusat dan bekas Ketua Penerangan UMNO Malaysia, Tan Sri Megat Junid dan bekas Ketua UMNO Bahagian Pasir Mas, Kelantan Datuk Ibrahim Ali.


Soalan:Kenyataan Azlan Hashim (Pengerusi Proton ) beliau sudah bagi penjelasan mengenai penjualan syarikat motosikal MV Agusta?

Dr Mahathir : Itu bukan penjelasan cuma mengulangi apa yang dia katakan sebelum ini terutama mengenai MV Agusta.Siapa Gevi Spa…apakah ia pernah berada dalam perniagaan ini (motosikal).
Bagaimana ia tahu itu perniagaan yang baik.Bagaimana cara penjualan sebenar dibuat.Apakah ada sebarang pengumuman mereka nak jual Agusta.Apakah ada pembida lain…adakah orang lain tahu tentangnya.
Adakah mereka (pengurusan Proton) minta harga yang lebih tinggi dari 1 Euro (RM4).


Soalan:Tentang ucapan tadi ( kurang jelas soalan) ?

Dr Mahathir : Saya tidak puashati dengan sesetengah isu..
Ada beberapa isu lain yang belum saya suarakan... yang juga saya tidak puashati... tetapi saya tidak payah pedulikan pasalnya.


Soalan :Azlan ( Pengerusi Proton) kata nak jumpa dengan Tun tapi dia kata Tun tak ada masa nak jumpa?

Dr Mahathir: Pada mulanya dia dilantik dia datang jumpa saya dan dia bincang cara macam mana dia nak urus Proton.
Dia bagi pengakuan kepada saya perlantikannya bukanlah untuk menyingkir Tengku Mahaleel.
Dia bagi pengakuan kepada saya.Lepas tu dia buat apa yang dia kata dia tak akan buat…tak bagitau langsung kat saya….datang tanya pun tak apa juga.
Jadi nak datang kat saya nak buat apa.Nak bagi laporan…laporan boleh tulislah.
Ni jual Agusta pun tak tanya saya..Semua buat sendiri.La ni saya tak tau siapa dia CEO kerana nampak pengerusi kepada lembaga pengarah adalah CEO.
Dia buat keputusan semua.Selain dari Tengku Mahaleel beberapa orang dah berhenti dah…orang yang baik.
Tahniahlah boleh lancar kereta Proton yang baru ni...Satria Nio..tapi sepatutnya dilancar tahun lepas…kenapa lewat?


Soalan : Tapi dia ada minta temujanji dengan Tun?

Dr Mahathir: Dia ada minta nak jumpa…saya fikir nak buat apa jumpa kalau hanya untuk memberitahu saya apa yang dia dah buat.Itu boleh ditulis.
Dia hantar kepada saya beritahu apa yang dia buat OK lah.Jadi apa gunanya datang jumpa saya.
Saya dah jumpa dia..dia bagi pengakuan dia bukan dilantik untuk menyingkir CEO tetapi itulah yang dilakukannya.Jadi bagaimana saya nak percaya orang yang macam tu.


Soalan (Agendadaily) :Adakan terdapat kemungkinan Tun boleh duduk balik elok-elok sembang dengan Pak Lah?

Dr Mahathir : Duduk bolehlah…sembang tak taulah…Kita kalau nak buat apa-apa pun jangan buat secara sosial saja.
Secara sosial…dia (Pak Lah ) datang jumpa saya di Jepun…tapi tak ada apa pun.Di Jepun datang tengah saya nak pi meeting ..dapat 10 minit...itu saja.


Soalan (Agendadaily) : Banyak orang yang tertanya-tanya dah tak boleh buat elok-elok lagi ke supaya benda ni dapat diselesaikan dengan baik?

Dr Mahathir :Tak tau la ..ada orang yang lebih kuat daripada saya…cakap sajalah…balik ..batallah.


Soalan (Agendadaily): Tentang dakwaan bekas Pengerusi Ekskutif TNB Tan Sri Ani Arope ( mengenai pemberian sewenang-wenangnya kontrak IPP masa zaman Tun Perdana Menteri ) Tun nak jawab dak?

Dr Mahathir: Saya tak nak jawab…la ni pi cari segala-gala yang berlaku masa saya dulu…nak burukkan nama saya.Pi cungkillah Ani Arope...cungkil Syed Ahmad Aidid…carilah lagi…banyak lagi…saya tau banyak dosa 22 tahun.
Nak tau bebas tak bebas…ni kritik yang ada sekarang ni…boleh kritik ke dak…tapi semua kita tengok…kami sokong…tak payah masuk suratkhabar…kita pakai semua sekali…duduk beratur tu semua menteri-menteri…kami sokong…angkat tangan saja.
Nak tanya seorang-seorang buat apa…buang masa saja.


Soalan:Tun Musa Hitam kata Tun mengalami sindrom selepas berkuasa?

Dr Mahathir: Dia ingat kita macam dia...dia memanglah sakit tu.
Sebab tu saya kena bagi job kat dia.Bila dia berhenti tu…walaupun dia cuba nak menjatuhkan saya…saya pilih dia hantar pi Bangsa-bangsa Bersatu…angkat dia bagi jawatan macam-macam.
Saya tak minta jawatan apa-apa pun…melainkan jadi penasihat.Penasihat pun saya tak minta duit…tapi Petronas ni jahat sangat (secara berjenaka) …bagi duit kat saya.Proton seduit pun tak bagi.


Soalan: ( Dalam ucapan tadi) Tun ada sebut ada satu kes rasuah tertentu yang Tun dah minta pendakwaan dijalankan sebelum bersara dulu?

Dr Mahathir: Saya tidak boleh sebut nama..tapi saya yakin BPR tahu ini.Ada kes yang sudah diputus untuk diambil tindakan…tapi tak diambil tindakan.Tah kenapa saya tak tau lah.


Soalan ( Agendadaily) Tun tadi dalam ucapan ada bagi gambaran macam ada pihak ketiga mempengaruhi kerajaan…boleh Tun sebut secara terbuka siapa?

Dr Mahathir :Oh… saya tak tahu..orang cerita saya dengarlah…betul tak betul saya tak tau.
Saya dengar kata di Tingkat Empat… ( di Jabatan Perdana Menteri).You pi cari tengok ada kerusi meja ka …siapa ada...ada ofis boy ka … dari Oxford…dari Cambridge..


Soalan: Apakah Tun kecewa Datuk Seri Rafidah kata dia sudah bagi semua penjelasan dan tak akan bagi apa-apa penjelasan tambahan?

Dr Mahathir: Dia tidak ada bagi apa-apa penjelasan kat saya..kenapa dia bagi AP kepada bekas pegawainya (MITI) dalam jumlah yang banyak…dan AP itu dijual…sekarang jelaskan itu.
Apakah itu selaras dengan dasar kerajaan..dia belum lagi bagi penjelasan..dia cuma kata ya betul saya beri…jangan tanya lagi soalan.
Kata telus…terbuka…jelaskanlah.Kenapa dua orang ini masih menerima dan masih impot kereta.…saya tau model apa mereka impot.
Sepatutnya pemberian AP kepada mereka harus dibatalkan.


Soalan: Sejauh mana Tun akan bertindak sekiranya penjelasan yang diberikan oleh kerajaan tidak memuaskan hati?

Dr Mahathir: Seperti kata mereka…sampai lubang cacing lah.Ia bukan soal penjelasan saja…juga kena dibetulkan apa yang tidak dibetul.
Jambatan…misalnya…kenapa kita tak boleh bina jambatan di Malaysia….saya nak tahu.Jika kata tak boleh…saya hendak mempertikaikannya.


Soalan (Agendadaily) Bila kata begitu ( sampai ke lubang cacing) apakah sampai ke peringkat bergabung tenaga dengan parti pembangkang?

Dr Mahathir: Tidak…saya tak terlibat dengan pihak pembangkang.Saya sendirian saja.


Soalan:Tun dah kritik kerajaan….ada orang kata terdapat ura-ura nak pecat Tun dari UMNO?

Dr Mahathir: Dia nak pecat..pecatlah.Orang yang ada kuasa boleh pecat…pecatlah.Apa salahnya…saya (pernah) kena pecat dulu.
Ada juga yang kata masa saya kena pecat dulu…saya naik atas pentas PAS..sedangkan orang yang sekarang ni tak pernah masuk parti lawan…cuba juga nak bagi saya jatuh…itupun saya tak marah... saya ambil balik.
Berapa orang yang lawan dengan saya dulu…sayalah yang bawa dia orang balik…bagi pangkat sampai ke puncak.
Saya bukan nak ungkit…tak ada terima kasih pun tak apa.




Soalan: Kelihatan macam di Malaysia ni bila ada sesuatu isu…benda tu cepat sejuk.Bila ada satu isu keluar orangramai tak nak kaji...terus diam begitu saja.Apa pandangan Tun lepas suarakan ini semua…seminggu dua lagi orang sudah lupa bila timbul isu lain pula ?

Dr Mahathir:( Secara berjenaka) Bergantung kepada anda ( wartawan) untuk buat ia terus panas...sekarang ni walaupun dikatakan suratkhabar ni bebas tetapi mereka padam…sebaliknya pi cungkil tentang kekotoran saya…banyak lagi…ada..saya buat projek mega…Ani Arope marah kat saya…


Soalan : (Dalam ucapan tadi) Tun ada kata ada syarikat yang nak jual pasir ( kepada Singapura sebelum projek jambatan dibatalkan ) . Apakah Tun ada bukti?

Dr Mahathir : Saya tak adalah dokumen…tapi saya taulah nak jual pasir tentulah ada orang yang akan dapat duit ..siapa dia saya tak taulah.


Soalan : Lagi Tun mempersoalkan penjualan MV Agusta kepada Gevi Spa?

Dr Mahathir :Kita dapat maklumat melalui saluran asing…bahawa Gevi ni dia sebuah syarikat yang tak terkenal sama sekali.Kita tak tau apa latar belakang dia.
Siapa pemegang saham..apa perniagaan dia…kenapa daripada banyak syarikat dalam dunia ni pi pilih dia.yang ini kita hairan.
Bagitaulah supaya saya tak hairan lagilah.


Soalan : Tun ada sebut tadi ( dalam ucapan) tentang penglibatan menantu Pak Lah ?

Dr Mahathir : ( dengan wajah sinis ) eh..eh ..saya tak sebut …saya bercakap tentang orang yang dapat kelulusan tinggi.


Soalan: Tun ada sebut pasal berhinguslah?

Dr Mahathir :Yang tu berhingus…banyak orang yang berhingus..


Soalan:Tun dulu suka mengadakan pelapis.Apa pandangan Tun tentang orang lebih tertarik kepada orang muda semata-mata.Apakah wajar letak orang-orang muda pada jawatan penting?

Dr Mahathir: Mereka very brilliant….anda tak boleh tolak dia punya nasihat.
Orang bijak pandai…anda boleh nampak terang cerah..kita boleh tengok dalam surakhabar pun tulisan-tulisan dia tu …luarbiasa…saya tak pernah tengok tulisan-tulisan macam tu.


Soalan:Tentang kritikan Tun tidakkah ia akan mengugat kestabilan negara?

Dr Mahathir: Saya percaya kepada rakyat Malaysia..mereka berfikiran waras tetapi masa saya jadi Perdana menteri ada orang yang cabar saya..sampai saya hampir kalah…tapi sekarang ini tak boleh langsung pasal nak jaga stabiliti ....jangan kata apa langsung.
Sampai buat yang salah pun…jual maruah negara pun saya tak boleh tegur…pasai nak stabiliti.
Ini semua tidak akan berlaku begini jika ia dijawab dengan cara betul …ini asyik bagitahu orangramai tak boleh kritik.
Manusia ni selalu dia banyak dosa…kita kenalah tegur kadang-kadang.Tak boleh tegur langsung tak baiklah.


Soalan :Pada waktu Tun jadi Perdana menteri dulu…Tun Ghafar jadi timbalan…ada seorang pegawai yang mendapat vetting daripada Special Branch (SB)... dia ni sikit sebanyak dikatakan jadi ajen pada satu kuasa asing.Mengapa orang ni tak diambil tindakan ISA pada waktu itu masa Tun berkuasa dulu?
[AgendaDaily - DIPERCAYAI SOALAN ITU MERUJUK KEPADA SESEORANG YANG KINI DIKATAKAN BERPENGARUH DI SEBUAH AKHBAR TEMPATAN.]

Dr Mahathir : Kita bukan ambil tindakan ISA dengan begitu mudah hanya kerana dia berminat dengan sebuah negara lain…itu tidak menjadi kesalahan.
Tapi kalau kita ambil dia jadi ' pemerintah' ..itu salahlah..itu orang yang tak ada kesetiaan kepada negara kita…kita bagi dia jadi ' pemerintah' tu salah.Sebab tu kita tak bagi dia pegang jawatan itu.
Tapi tentang diri dia nak syok dengan siapa..itu dia punya hal lah.


Soalan:Ramai juga yang hadir majlis hari ini terdiri dari penentang utama Tun dulu?

Dr Mahathir: Saya dah bercakap dengan penentang utama saya banyak kali.Sebab tu masa saya go around ada banyak soalan…ada yang tak friendly questions .
Di satu pertemuan ada yang bertanya saya kenapa saya tidak letak jawatan (tak dijelaskan letak jawatan apa) .Saya tidak saja bercakap kepada kawan tetapi saya juga bercakap kepada orang yang tak suka saya juga.
Saya bercakap untuk diri saya…saya tak suruh menteri-menteri saya bercakap untuk diri saya.


Soalan: Masa Tun Perdana Menteri ada ke tidak pegawai-pegawai yang tidak diberi gaji oleh kerajaan tetapi oleh pihak swasta untuk 'berkerja' di kementerian?

Dr Mahathir : Saya tak ada…tapi timbalan saya ada (pegawai) ..gaji yang dibayar oleh orang lain tapi berkerja untuk dia…itu trimbalan saya bukan saya.


Soalan :Sekarang ni Tun dengar ada?

Dr Mahathir: saya dengar adalah…tapi itu khabar angin…kita tak boleh percaya khabar angin.


Soalan: Apa komen Tun mengenai penjualan syarikat Airod kepada Singapura…apakah pandangan Tun mengenai penjualan saham kepada Singapura?

Dr Mahathir: Kita bebas nak jual kepada sesiapun sekarang ni..boleh jual negeri ini pun kepada Singapura…maruah kita pun kita boleh jual..apa sangat nak jual Airod.


Soalan:Apakah Tun bercadang nak buat comeback ?

Dr Mahathir: Tidak…tidak sekali…22 tahun dah cukup.


Soalan:Kritikan Tun telah mencetuskan keraguan dikalangan orangramai ?

Dr Mahathir :Anda kata ada orang yang merasa disturbed dengan apa yang saya kata…tetapi saya tengok semuanya sokong….bukannya sokong saya..saya semuanya tak kena…dan saya tak cakap apa-apa... dah keluar dah …sokong.


Soalan:Tentang satu tulisan di kolum (tulisan Datuk Kalimullah Hassan di akhbar NST) mengenai pertemuan Tun dengan Pak Lah di Jepun ?

Dr Mahathir: Dia buat laporan pun tak betul.Katanya saya yang minta nak jumpa…bukan saya yang minta…jadi semuanya diurus oleh orang yang sekarang dikenal sebagai spindoctor …macam mana nak spin story supaya dapat sesuatu manafaat.
Orang-orang yang kolot dalam Straits Times (NST) semuanya dah berhenti dah..mereka pilih untuk berhenti…tak boleh kerja.Mereka sedar mereka kolot tak boleh jadi editor .Mereka berhenti…jadi yang ada sekarang (dalam akhbar itu) semuanya pakar-pakar saja.


Soalan : Tun nak apa sekarang?

Dr Mahathir: Supaya dibetulkan benda yang tak betul…janganlah kata saya jangan kritik…pasal saya dah bekas…bukan lagi Perdana Menteri…senyap saja sudahlah..
Jadi saya nak tau pasal apa gadai kita punya maruah (batal projek jambatan) .Tentu ada sebab.Adakah ini pasal nak jual pasir..kita nak tau.


Soalan:Tun ada kata Pak Lah ada mungkir janjinya kepada Tun.Apakah janji-janji itu?

Dr Mahathir :Dia tahu…saya tahu.


Soalan: Bila berjanji ?

Dr Mahathir: Sejurus sebelum saya melepaskan jawatan.


Soalan:Adakah janji itu dimungkiri tahun ini?

Dr Mahathir: Dimungkiri dua minggu setelah saya lepas jawatan…sungguh cepat.




So... apa agaknya babak seterusnya ek? Nantikan tayangannya di media tempatan!

Tuesday, August 09, 2005

COKE ... Haram?

The Mujlisul Ulama of South Africa

Investigative Report: The World's Best-kept Secret - Coca-Cola Unveiled

Introduction
After a detailed investigation it has been proven beyond any doubt that Coke and other cooldrinks are HARAAM for Muslim consumption.

All of the facts gathered during my investigation are found herewith including overwhelming proof from a previous investigation conducted by the Mujlisul Ulama of South Africa.

This subsequently led to the Mujlisul Ulama declaring COKE HARAAM in the early 80's. The UTUSAN KONSUMER declared it HARAAM in 1984 on a thorough investigation of its own.

COKE was given a court order by the Indian government to reveal its secret recipe but chose to rather pull out of the country than to disclose its covert formula.

Since its inception COKE has ignored two court orders to reveal its true contents.

The original recipe for COKE is at this point in time locked up in a bank vault in the USA. At any one time only the Head Chemist at Coca Cola knows the true contents of COKE. The formula has been passed down from Head Chemist to his predecessor over the years as the Head Chemists have retired.

From all the proof gathered and put together it is astounding how this product could ever have been declared HALAAL.

I had personally been abstaining for a year as I had previously had doubt and it was therefore better for me to abstain for the sake of TAQWA, but it is now a confirmed certitude that COKE is HARAAM and it is now my Islamic duty to abstain.

The Contents of COKE

The Secret recipe of COKE as per a formulary book that belonged to John Pemberton who invented Coca-Cola 107 years ago. The recipe included citrate caffeine, extract of vanilla, seven flavoring oils, fluid extract of coca (cocaine), citric acid, lime juice, sugar, water, caramel and alcohol. Evidently the cocaine was removed in 1903. Coca-Cola continues to dominate the scene after 107 years, and the profits from the sale of it have been enormous.

(sic).. is as follows:
Merchandise #1 Sugar
Merchandise #2 Caramel
Merchandise #3 Caffeine
Merchandise #4 Phosphoric Acid
Merchandise #5 Coca leaf and Cola nut Extract (20% Alcohol)
Merchandise #6 Was Lime juice, but was incorporated into Merchandise #7X as an oil
Merchandise #7X Flavouring mixture (see below)
Merchandise #8 Vanilla
Merchandise #9 Glycerine, but apparently no longer used

Table: The Secret Recipe of Coca-Cola

The Secret Flavourant Merchandise #7X is made up as follows:
1 oz (28.35 grams) Citrate Caffeine
3 oz (85.05 grams) Citric Acid
1 oz (28.35 grams) Extract Vanilla
1 Qt Lime Juice
2.5 oz (70.88 grams) Flavouring
30 lbs Sugar
4 oz (113.4 grams) F.E.Coco
2.5 gal (11.365 litres) Water
Caramel sufficient

FLAVOURING
80 Oil Orange
40 Oil Cinnamon
120 Oil Lemon
20 Oil Coriander
40 Oil Nutmeg
40 Oil Neroil
1 Qt Alcohol (95%)

DIRECTIONS

Mix Caffeine Acid and Lime Juice 1 Qt. Boiling water add vanilla and flavouring when cool.
Let stand for 24 hours

THE FACTS
1. Vanilla Extract (Not synthetic) is HARAAM (see attached proof)
2. Ethanol is HARAAM (see attached proof)
3. Alcohol is used in the preparation of the secret formula called 7X as part of the flavouring (95% Alcohol) - HARAAM
4. Glycerine that is used in the Formula 7X and also in the main recipe is HARAAM. (NB. Glycerine is claimed to not be used in the main recipe anymore)
5. Alcohol is used in the reparation of the Kola leaf and Kola nut mixture (20% Alcohol) - HARAAM

Recipe for VANILLA EXTRACT:
2 Whole vanilla beans
1 ½ c Vodka or Brandy
½ c Water
1 c Granulated sugar

There are various recipes for Vanilla Extract from different resources but this is the most common recipe. Apart from synthetic Vanilla Extract all recipes for Vanilla Extract contain alcohol, either Brandy or Vodka in most cases.

VANILLA EXTRACT has been overlooked and not been investigated before today, not even by the Mujlisul Ulama or the Utusan Konsumer in their respective investigations.

With regards to ETHANOL below is the following Webster's dictionary definition of ETHANOL:

Main Entry: eth a nol
Prounciation: 'e-thA-nOl, British also 'E-
Function: noun
Date: 1900
: a colorless volatile flammable liquid C2H5OH that is the INTOXICATING AGENT in liquors and is also used as a solvent - called also ethyl alcohol, grain alcohol

(Based on Merriam-Webster's Collegiate(R) Dictionary, Tenth Edition)

Almost all cooldrinks manufactured today contain ethanol since ethanol is used as a dissolving media for most flavourants.

COKE and SPARLETTA amongst others have admitted to having used ethanol in their flavouring essence.

The reasoning that Ethanol is not KHAMR as professed by many scholars is pure deception by shaitaan and the kuffaar.

The first declaration made by Nabi (sallallahu alayhi wasallam) concerning this matter was that not only is wine prohibited but that the definition of KHAMR extends to any substance which intoxicates, in whatever form or under whatever name it may appear. Thus, for example, beer and similar drinks are HARAAM.

Our beloved Nabi (sallallahu alayhi wasallam) was once asked about certain drinks made from honey, corn, or barley by the process of fermenting them until they became alcoholic. Rasulullah (sallallahu alayhi wasallam), blessed as he was with the best of speech, replied succinctly:
"Every intoxicant is KHAMR and every KHAMR is HARAAM."

And Hadhrat Umar (radhiyallahu anhu) declared from the pulpit of Rasulullah (sallallahu alayhi wasallam): "KHAMR is that which befogs the mind."

From the above it is evident that ETHANOL is beyond any doubt HARAAM despite what our deceived brothers choose to believe.

GLYCERINE which has already been declared Haraam by the Jamiatul Ulama is included in COKE in two forms. It is firstly used in the Vanilla Extract as a means to "fix" the aroma of the flavouring. It is also used in the main recipe as a preservative although there are claims that it is not used any more.

The Flavouring part of Merchandise #7X is made up of 95% ALCOHOL together with Lemon, orange, lime, cassia and nutmeg oils mixed together.

Islam takes an uncompromising stand in prohibiting intoxicants, regardless of whether the amount is little or much. If an individual permitted to take but a single step along this road, other steps follow; he starts walking and then running, and does not stop at any stage. This is why our beloved Nabi (sallallahu alayhi wasallam) said:
"Of that which intoxicates in a large amount, a small amount is HARAAM."

And again:
"If a bucketful intoxicates, a sip of it is HARAAM."

In connection with alcohol, Rasulullah (sallallahu alayhi wasallam) cursed ten categories of people saying:

"Truly, Allah has cursed KHAMR and has cursed the one who produces it, the one for whom it is produced, the one who drinks it, the one who serves it, the one who carries it, the one for whom it is carried, the one who sells it, the one who earns from the sale of it, the one who buys it, and the one for whom it is bought."

When the above verse of Surah al-Maaidah was revealed, Rasulullah (sallallahu alayhi wasallam) announced:
"Truly, Allah has prohibited KHAMR. Therefore, whoever hears this verse and possesses some of this substance should neither drink it nor sell it."

The narrator of the Hadith says: "The people brought forth whatever they possessed of it and poured it out in the streets of Madinah."

Islam's stand in prohibiting alcohol and blocking all avenues which lead to drinking is very clear and unequivocal.

The Arab's during the period of jaahiliyyah were very fond of wine and drinking parties. To eradicate this pervasive evil from society, Allah Ta'ala adopted a wise course of education and training, prohibiting it in measured stages. First, He made it clear to them that the harm of drinking wine is greater than its benefit; next, He told them not to come to Salaat while intoxicated; and finally, He revealed the verse in Surah al-Maaidah which prohibited it totally and decisively:
"O you who believe! Truly, intoxicants and gambling and divination by arrows are an abomination of shaitaans' doing; avoid it in order that you may be successful. Assuredly shaitaan desires to sow enmity and hatred among you with intoxicants and gambling, and to hinder you from remembrance of Allah and from Salaat. Will you not then desist?"

The response of the Muslims to these verses was remarkable indeed. At the time some people were drinking, with partly-filled cups in their hands. As soon as they heard someone announcing: "Wine has indeed been prohibited.", they poured the remaining drinks upon the ground and broke the big clay pots in which other drinks were being fermented.

May Allah give us the strength to give up something we love and enjoy, something that has become a part of our daily life. May Allah give us the strength to give it up just as the Muslims of those times gave up wine and drinking parties solely for the pleasure of Allah.

I wish to stress that mere academic knowledge of the HALAAL and HARAAM, and of the limits of these is not sufficient. Although the major sins and principle obligations are known to every Muslim, nonetheless, we find a great many of them indulging in these sins and neglecting those obligations, and rushing toward the Fire with their eyes wide open.

If the Muslim is well-versed in the knowledge of his religion and its Shariah, and at the same time possesses a fully alert conscience which safeguards the limits so that they cannot be overstepped, he is indeed rich in all goodness. Rasulullah (sallallahu alayhi wasallam) spoke the truth when he said:
"When Allah intends good for a person, He makes his own soul a watcher over him."

Just as Islam has prohibited whatever leads toward the HARAAM, it has also prohibited resorting to technical legalities in order to do what is HARAAM by devious means and excuses inspired by shaitaan. It has reprimanded the Jews for resorting to such practices. Rasulullah (sallallahu alayhi wasallam) said:
"Do not do what the Jews did in order to (technically) leaglise Allah's prohibitions by flimsy excuses."

This is a reference to the fact that Allah had prohibited the Jews to hunt on the Sabbath (Saturday). To get around this prohibition they would dig ditches on Friday so that the fish would fall into them on Saturday, to be caught on Sunday. Those who resort to rationalisations to justify their actions consider such practices to be permissible, but the jurists of Islam consider them HARAAM, since Allah's purpose was to prevent them from hunting on the Sabbath, whether by direct or indirect means.

Calling a HARAAM thing by a name other than its own or changing its form while retaining its essence is a devious tactic, since obviously a change of name or of form is of no consequence as long as thing and essence remain unchanged. Thus, when some people invent new terms in order to deal in usury or to consume alcohol, the sin of dealing in usury and drinking remains. As we read in the collections of Alhadith:
"A group of people will make peoples' intoxication HALAAL by giving it other names. A time will come when people will devour usury, calling it "trade"."

And among the strange phenomena of our time is that people term obscene dance "art", liquor "preservatives", and usury "interest". In all its legislation and moral injunctions, Islam lays great stress on nobility of feelings, loftiness of aims, and purity of intentions. Rasulullah (sallallahu alayhi wasallam) said:
"Actions will be judged by intentions, and everyone will be recompensed according to what he intended."

I conclude with the following supplication, which has come to us from the early Muslims:
O Allah, make us independent of HARAAM with HALAAL and of disobedience to You with obedience to You.

All praise is for Allah Ta'ala, Who guided us to this; had He not given us guidance, we could not have been guided.

All information mentioned in this investigative report was checked and re-checked via the different sources available in order to verify the authenticity and accuracy of the information. The information is accurate to the best of my knowledge. Being only human, I stand to be corrected on any error made on any issue discussed.

Issued by:
The Mujlisul Ulama of South Africa
PO Box 3393
PORT ELIZABETH 6056
South Africa


BarakAllahu Feek; W'ssalaamu'alaikum W Rahmatullahi W barakatuhu
Ur~Br0th3r~in~Islam

Friday, July 15, 2005

Lose @All Cost?

'Challenging Norms, Creating Impact'

I know you are all the "appropriate" type of people who would appreciate the beauty in this story. Don't look for a punch line. There isn't one. Read it anyway. My question to all of you is: Would you have made the same choice?

At a fundraising dinner for a school that serves learning disabled children, the father of one of the students delivered a speech that would never be forgotten by all who attended. After extolling the school and its dedicated staff, he offered a question.

"When not interfered with by outside influences, everything nature does is done with perfection. Yet my son, Shay, cannot learn things as other children do. He cannot understand things as other children do. Where is the natural order of things in my son?"

The audience was stilled by the query. The father continued. "I believe, that when a child like Shay comes into the world, an opportunity to realize true human nature presents itself, and it comes, in the way other people treat that child."

Then he told the following story: Shay and his father had walked past a park where some boys Shay knew were playing baseball. Shay asked, "Do you think they'll let me play?" Shay's father knew that most of the boys would not want someone like Shay on their team, but the father also understood that if his son were allowed to play, it would give him a much-needed sense of belonging. Shay's father approached one of the boys on the field and asked if Shay could play. The boy looked around for guidance and, getting none, he took matters into his own hands and said, "We're losing by
six runs and the game is in the eighth inning. I guess he can be on our team and we'll try to put him in to bat in the ninth inning."

In the bottom of the eighth inning, Shay's team scored a few runs but was still behind by three. In the top of the ninth inning, Shay put on a glove and played in the outfield. Even though no hits came his way, he was obviously ecstatic just to be in the game and on the field, grinning from ear to ear as his father waved to him from the stands.

In the bottom of the ninth inning, Shay's team scored again. Now, with two outs and the bases loaded, the potential winning run was on base and Shay was scheduled to be next at bat.

At this juncture, would the team let Shay bat and give away their chance to win the game?

Surprisingly, Shay was given the bat. Everyone knew that a hit was all but impossible 'cause Shay didn't even know how to hold the bat properly much less connect with the ball. However, as Shay stepped up to the plate, the pitcher moved in a few steps to lob the ball in softly so Shay could at least be able to make contact. The first pitch came and Shay swung clumsily and missed. The pitcher again took a few steps forward
to toss the ball softly towards Shay. As the pitch came in, Shay swung at the ball and hit a slow ground ball right back to the pitcher. The pitcher picked up the soft grounder and could easily thrown the ball to the first baseman. Shay would have been out and that would have been the end of the game.

Instead, the pitcher took the ball and threw the ball on a high arc to right field, far beyond the reach of the first baseman.

Everyone started yelling, "Shay, run to first! Run to first. Never in his life had Shay ever made it to first base. He scampered down the baseline, wide-eyed and startled. Everyone yelled, "Run to second, run to second!" By the time Shay rounded first base, the right fielder had the ball. He could have thrown the ball to the second-baseman for the tag, but he understood the pitcher's intentions and intentionally threw the ball high and far over the third-baseman's head. Shay ran toward second base as the runners ahead of him deliriously circled the bases toward home. Shay reached second base, the opposing shortstop ran to him, turned him in the direction of third base, and shouted, "Run to third!"

As Shay rounded third, the boys from both teams were screaming, "Shay, run home!" Shay ran to home, stepped on the plate, and was cheered as the hero who hit the "grand slam" and won the game for his team.

"That day," said the father softly with tears now rolling down his face, "the boys from both teams helped bring a piece of true love and humanity into this world."


AND, NOW A LITTLE FOOTNOTE TO THIS STORY:

We all send thousands of jokes through the e-mail without a second thought, but when it comes to sending messages about life choices, people think twice aboutsharing. The crude, vulgar, and often obscene pass freely through cyberspace, but public discussion about decency is too often suppressed in our schools and workplaces. If you're thinking about forwarding this message, chances are that you're probably sorting out
the people on your address list that aren't the "appropriate" ones to receive this type of message. Well, the person who sent ME this believes that we all can make a difference. We all have thousands of opportunities every single day to help realize the "natural order of things." So many seemingly trivial interactions between two people present us with a choice:

Do we pass along a little spark of love and humanity or do we pass up that opportunity, and leave the world a little bit colder in the process?

You now have two choices:
1. Forget that you ever read this... OR
2. Forward it to the people you care about.

Friends are quiet angels who lift us to our feet when our wings have trouble remembering how to fly.

Like a pal of mine wrote to me in reply...

"to all those disabled children out there, YOU'LL NEVER WALK ALONE!"

Sunday, June 19, 2005

of THAT "health center"!

actually, tempat tu bukan pusat kesihatan pun!

TRUTH IS:

ianya satu tempat memPROMOSIkan PRODUK KESIHATAN secara PERCUMA dgn strategi yg berbeza, IKLAN MULUT OLEH PENGGUNA.

untuk berkesan, apa2 produk yg guna strategi ni kena pastikan...

1/ produk berkesan;
2/ aspek negatif diberi imej positif; dan
3/ 100% pakej promosi mesti sempurna.

ok... tu kita kupas jap lagi. it's quite interesting, strategi pemasaran dorang ni.

tapi mula2 kita sambung pengalaman aku di sana.

sistem giliran: prinsip 1st come - 1st serve (siapa dahulu, di dulukan). org yg pertama dtg pukul 3pg. paling awal aku pernah pergi 3.30, pd hari yg x ramai. pernah dapat giliran org ke-3. sebelum aku regular pakcik & makcik. memandangkan katil ada 32, setiap kumpulan max 32org.
pukul 4.30, grup ke-2 dah bermula.
5.30, grup ke-3.
masa solat subuh, ada yg siap berjemaah kat depan kedai. ada yg ke Surau kat ProJet or yg kat atas Warung Uncle Don. ada yg lepak minum kat Rest Agros.
6.30 dah start grup ke-4.
kdg2 masa ni dah sampai ke grup ke-6! tu zaman kehangatan CERAGEM. skrg dah x.
kul 7pg, aku tinggalkan Rest Agros utk distribute kerusi mengikut kumpulan. time ni kdg2 nak angin gak aku dgn some pakcix-makcix. x sabar2 nak angkat beg yg disusun ikut giliran. aku selalu kata jgn sentuh beg masing2 sampailah giliran utk ambil kerusi. sbb dlm kesibukan ni nanti ada yg nak menyelit! bayangkan prob, yg buat gitu adalah makcix-pakcix baya parents/toknenek kita... neway grup#1 dpt stool merah, grup#2 stool biru tua, grup#3 stool biru muda. grup#4 & seterusnya kena tros tunggu tanpa stool. slalunya aku pergi sambung lepak kat Rest Agros sampai...
kul 8.15pg, barulah 1st 3 grups dpt masuk, disambut oleh Manager&Staff & duduk di dlm dewan menunggu. setelah 5min greetings oleh Manager, 1st grup buat treatment. grup#4 masuk tunggu.
kul 9pg grup#1 habis treatment & keluar pulang. grup#2 buat treatment, grup#3&4 tros tunggu, grup#5 masuk join tunggu. begitulah strosnya.

ok d treatment...
selepas stretching & clap 5X & sorak "Ceragem!" (how cheesy can u b!?), kita pergi bentang cadar putih yg nipis. pakaian kita yg juga putih & cotton sbenarnya utk memudahkan pancaran Infra Merah (IR) menembusi pakaian. cadar sendiri sebab elakkan pengguna lain kena peluh org sebelumnya. lepas tu kita posisikan badan telentang dgn *Internal Projector kat bontot. **External Projector 9-Ball diletak di perut & ditekan ala jongkang-jongket utk memecah lemak & membunuh bakteria jahat. a smaller ***External Projector 3-Ball diletak di tempat yg perlu, bergantung pd penyakit yg dialami. Muka, dahi, bahu, bawah tengkok, dada... semua boleh. Selimut setebal yg mungkin, utk retain heat. Bawak sendiri gak sbb x nak konxi peluh.

*Internal Projector akan bergerak dari bontot di sepanjang tulang belakang, ke atas hingga ke belakang kepala, pd kelajuan: ntah, tp ambil masa 1min. lepas tu turun ke bawah balik. another min. selepas 3 trip urut atas-bawah (total 6min), *Internal Projector akan berhenti pada 7poin, bermula dr pinggang. pd setiap poin ia panaskan selama 1m 45s, 15s utk bergerak ke nxt point, tgh belakang. seterusnya 2min bg setiap poin & ke atas hingga ke belakang kepala, total = 14min (+6min urut). tanpa disedari dah 20 minit terbaring. masa ni belakang dah rasa sedap. 1min lagi berlalu bila *Internal Projector bergerak ke bawah semula ke poin#8, di pangkal bontot, & stays there for another 105secs. Poin#9 (bontot), #10 (bawah bontot) adalah 2 poin terakhir. another 7mins had passed, grand total now = 27mins. *Internal Projector seterusnya naik semula ke belakang.

masuk ke fasa ke-2 treatment. disini *Internal Projector berhenti 3min utk bolehkan kita pusing utk meniarap. *Internal Projector MESTI berada di bawah rusuk, x boleh kena rusuk. selepas 3min, *Internal Projector bergerak ke bawah & berhenti selama 105secs kat perut, then kat pubic, then lastly pangkal paha. after a grand total of
36mins, d treatment is over.

badan kita seharusnya berpeluh sbb heat & toxin yg keluar. they say, more sweat more toxin extracted, wallahu-Alam. i alwez sweat like a pig. mmg ye pun plenty of toxin in my body.

neway... thats d treatment. or rather... FREE PROMOTION.

PROMOSIkan PRODUK KESIHATAN secara PERCUMA dgn strategi yg berbeza, IKLAN MULUT OLEH PENGGUNA.

like said earlier... utk berkesan, apa2 produk yg guna strategi ni kena pastikan...

1/ produk berkesan;
2/ aspek negatif diberi imej positif; dan
3/ 100% pakej promosi mesti sempurna.

now let's turn d microscope on CERAGEM...

1/ produk berkesan
mmg x leh dinafikan cukup berkesan. M'sians might b gullible, but not many wud wait 4hours for a 40min treatment, unless if its REALLY good & benefits can b seen! aku salah sorang. alat yg dipromosikan: CERAGEM Master CGM-M3500. katil urut.

ALAT2 RAWATAN:
*Internal Projector: 4 batu jed berbentuk kacang tanah sebesar handset yg terletak ala jongkang-jongket, ia bergerak di sepanjang katil, dr belakang kepala ke bawah bontot.
**External Projector 9-Ball: 9 sfera plastik yg dipanaskan juga pada max60Celsius.
***External Projector 3-Ball: 3 sfera plastik yg dipanaskan juga pada max60Celsius.
****Epoxy Carbon Panel: tikar Karbon Epoxi yg dipanaskan juga pada max60Celsius.

keunikannya, berbanding dgn OSIM, OGAWA, dan yg sepupu-sepusat dgn nya:
menggunakan 5 kaedah serentak!
kalau tukang urut cuma guna 1, urut (massage).
kalau akupunktur pun hanya guna 1 kaedah, penembusan pd poin2 saraf (acupuncture). reflexology pun guna 1, tekan poin2 saraf (acupressure).
tapi CERAGEM guna:
a) urut (massage),
b) tekan poin2 saraf (acupressure),
c) pemanasan/batu tunku jed (moxibustion/cauterization),
d) pancaran infra-merah (IRR=Infra Red Ray),
e) terapi tulang belakang (chiropractic).

a) urut (massage):
menggunakan *Internal Projector yg bergolek sambil mengurut belakang. digunakan depan & belakang badan.

b) tekan poin2 saraf (acupressure):
dgn gunakan berat badan kita akan tekan pada *Internal Projector & kat tulang belakang kita ada 27 pasang saraf ke serata badan. konsep sama dgn reflexology.

c) pemanasan/batu tunku jed (moxibustion/cauterization):
selain dr 4 batu jed yg bergolek, bhgn bawah katil dibuat sepenuhnya dr panel2 Epoxy Carbon. bhgn ni memanaskan betis & tumit.

d) pancaran infra-merah (IRR=Infra Red Ray):
dikeluarkan oleh batu jed & sfera2 External projectors yg dipanaskan. IRR didakwa memancar sedalam 7cm, cukup utk membunuh bakteria jahat, mengendurkan otot2 tegang, memecah lemak & kolestrol, menghidupkan saraf mati & melancarkan pencernaan, penghadaman & perjalanan darah.

e) terapi tulang belakang (chiropractic):
pembetulan tulang belakang sewaktu *Internal Projector bergerak sepanjang tulang belakang.


selepas rawatan pertama aku, aku rasa gian nak main bola selepas bertahun dah bersara. badan rasa mcm baru lepas warm-up. di belakang aku merah2 pada tempat2 yg *Internal Projector berhenti.

neway, hasilnya x leh nak kata lagi... aku pergi dgn tujuan utk servis apa yg troubling badan aku. gastrik, sakit belakang & frozen bahu. & i'm d guinea pig for my knee ligaments injuries. semua sebelum ni more to illness, i wanna see how good it is regarding to rebuilding my torn ligaments.

@that moment, only my back-ache yg seemed to disappear! but still, it's 1 hell of an improvement! d rest gotta wait to c ne reactions/improvements.


2/ aspek negatif diberi imej positif
ada 4 aspek yg aku boleh nampak:
a) sistem pergiliran,
b) masa yg terbuang,
c) kesan sampingan, dan
d) harga produk.

a) sistem pergiliran:
sistem 1st come - 1st serve. ini x boleh dielakkan, sbb demand lbh tinggi dr jumlah produk. & utk berlaku adil, terpaxa guna sistem ni. problemnya masih ada customer yg cuba & berjaya potong trip. masih ada yang bawa beg utk org lain (sebab utama pemotongan trip). masih ada yg hantar wakil utk booking giliran. or ini adalah problem unik kat Msia? aku ingatkan AhBeng Singapore je yg kiasu, x tau lak pakcix-makcix pon gitu gak... d only way utk hapuskan masalah, kena selesai masalah yg berikut ni juga...


b) masa yg terbuang:
berikut jadual (ekstrim) waktu menunggu & giliran

# GRUP | WAKTU TIBA | RAWATAN | JUMLAH MASA MENUNGGU
Grup#1 | 0300-0430 |0820-0900| 3j 50m - 5j 20m
Grup#2 | 0430-0530 |0900-0940| 3j 30m - 4j 30m
Grup#3 | 0530-0600 |0940-1020| 3j 40m - 4j 10m
Grup#4 | 0600-0630 |1020-1100| 3j 50m - 4j 20m
Grup#5 | 0630-0700 |1100-1140| 4 jam - 4j 30m
Grup#6 | 0700-0730 |1140-1220| 4j 10m - 4j 40m
Grup#7 | 0730-0830 |1220-1300| 3j 50m - 4j 50m
Grup#8 | 0830-0930 |1300-1340| 3j 30m - 4j 30m
Grup#9 | 0930-1030 |1340-1420| 3j 10m - 4j 10m
Grup#10| 1030-1130 |1420-1500| 2j 50m - 3j 50m
Grup#11| 1130-1300 |1500-1540| 2 jam - 3j 30m
Grup#12| 1300-1330 |1540-1620| 2j 10m - 2j 40m
Grup#13| 1330-1430 |1620-1700| 1j 50m - 2j 50m
Sessi2 selepasnya bergantung kepada demand pengguna.

cara nak selesaikan dua masalah ni... bukak seawal yg boleh. kalau ada yg sanggup dtg pukul 3pg... bukak je pukul 4pg! aku phm, ckp mmg senang. tp nak kena pk permit bisnes lagi, kena pk bajet staff lagi, & 1001 masalah baru yg leh timbul kalo bukak dr kul3-4pg!


c) kesan sampingan:
semua rawatan ada kesan sampingan. x kiralah sinsei ke, doktor ke, bomoh ke, or even CERAGEM. tp kalau ditanya dorang x kan ngaku CERAGEM ada side-effect. NEVER! yg ada cuma "reaksi penyembuhan". term yg digunakan di Indon "krisis penyembuhan" & English term "Healing Crisis". tp mandangkan kat Msia bila sebut "krisis" kita terbayang krisis Anwar, krisis matawang, krisis Timur Tengah... semuanya NEGATIVITY yg berimpak besar! so CERAGEM Malaysia gunakan terma "reaksi penyembuhan"! even Assistant Managernya bertegas menyatakan ia bukan kesan sampingan. quote:"Side effects lingers on." & jawapan aku sekarang (s of this date dah hampir 70 rawatan): so does my "reaksi penyembuhan"!

neway, d point is, dlm hal ni CERAGEM ada cara utk mengurangkan aspek negatif.

CERAGEM dakwa, reaxi ni berkaitan dgn penyakit yg kita ada. bila penyakit tu nak disembuhkan, reaxi tertentu akan berlaku. wallahu-Alam.
berikut senarai antara penyakit2 & "reaksi penyembuhan" yg dikaitkan.

- Migraine: Sakit kepala semakin teruk sebelum terus hilang.
- Mata: Kegatalan mata; mata berair dan kotor.
- Tengkuk&leher: Sakit&sengal, mungkin berjangkit ke bahu.
- Bahu: Sakit&sengal.
- Darah Tinggi: Kepala berat & pening-mabuk yg berterusan; kelesuan; tekanan darah naik sebelum mula turun stabil.
- Jantung: Degupan meningkat; rasa berat/lesu; pening-mabuk; muka berasa suam.
- Hati: Bintik2/ruam merah sekeliling leher; gatal2 badan; rasa mual; mungkin juga jerawat pd bahu&lengan atas.
- Perut: Sakit perut, rasa bergas/kembung; sesak nafas; mungkin juga masalah penghadaman.
- Kencing manis: Kaki&tangan membengkak; sengal&lemah seluruh badan; luka melecet pd badan.
- Sembelit: Rasa semakin berangin/kembung; sembelit yg teruk.

& 1 yg aku sendiri alami... sakit belakang. selepas 2minggu, seolah2 kesemua sakit belakang aku dtg meluru keluar dgn tiba2! mmg amat sakit! cuma yg terbayang kat kepala aku... nak baring kat CERAGEM! tapi sebaik saja baring... MIRACLE! & SAMPAI SKRG SAKIT BELAKANG TINGGAL KENANGAN & SEJARAH!


d) harga produk:
itu soalan pertama aku kpd parents aku dulu. tp yg peliknya, cara pemasaran CERAGEM M'sia (& mungkin mentaliti org Msia sendiri), membuatkan soalan tu langsung x disentuh. mungkin sbb mrk yg dtg tu sedar ketidakmampuan mrk? sepanjang hampir sebulan aku di situ, cuma sekali saja Manager menyebut tentang harganya. suatu ketika yg lainnya, pernah sekali seorg pengguna bertanya harganya semasa sessi Q&A dgnnya. harga RM8,888... boleh dibayar cash atau deposit RM3,000 & baki bila hari dapat katil tu. waiting list 2-4minggu.

dgn cara lebih mendorong kpd pusat kesihatan PRECUMA, x hairanlah kalau bulan depan akan dibuka cawangan pertamanya... di PJ.

gitulah cara CERAGEM kelabukan aspek2 negatif.
so perkara ke-3 yg membolehkan strategi promosi dorang berjaya?


3/ 100% pakej promosi mesti sempurna
drpd lokasi, sistem & peraturan, keselesaan, keselamatan, kelancaran, khidmat & layanan, keramahan & kemesraan staf, hinggalah ke kebersihan tandas, semua mesti dijaga & diambil kira. bg aku ia masih boleh diperbaiki, tp setakat ini cukup memadai. cuma yg x ada, warung alternatif yg berdekatan. bagaimanapun dah ada pakcik tabligh yg buat bisnes n.lemak & mihun disamping 4-5jenis kuih. in fact dah ada yg buat bisnes, pakaian putih! haaa... yg bab tu, org Msia mmg terre!


KESIMPULAN:
Seminggu lepas jadi regular, aku berkonxi dgn Mami aku utk beli 1. ntah Mami guna ke x duit aku dlm joint-account, or Mami guna duit sendiri. neway... now that benda tu dah ada sebelah bilik aku... x pulak terpanggil utk guna benda tu 2 hari sekali! walaupun aku buat treatment BOGEL selama SEJAM, so far aku x pernah guna lebih dr sekali sehari! & masa aku taip ni, dah 8 hari berlalu x guna CERAGEM. dah start rasa sakit tengkok & bahu lek! ntah la... tunggu sakit belakang balek kot, baru nak start rawatan semula!

After 3 Months, a recap...

Hari ni genap 3 bulan aku dah x tulis apa2 kat sini. Bz pulak utk menaip di sini, tapi aku akan cuba lebih kerapkan lagi perapuan aku, maybe @least seminggu sekali.

OK...

recap a bit apa yg dah berlaku...

hujung Mac...
aku kembali berlakon after hiatus for about 3 years.
Komen:
tentang lakonan aku - aku rasa mcm dah x sesuai utk aku jd penagih umo 20thn... aku dah nak masuk 40 dah! take note pls... dear Ilna.
tentang co-star - bukan Paoseaw Mahe (spt yg diberitau pd aku dulu), tp Caldema Ases (or lebih mesra dgn nama Kak Dem). superb actress, s alwez. dulu prnah berlakon sama 2-3 kali. alwez good chemistry in our scenes... & lady, @ur age, u r still attractive.
tentang arahan - Ilna is Ilna. cool, controlled, mechanical. very nice to work with.
tentang produxi - M'sian standard. Low budget std tp berjalan lancar. Adequately sufficient. spt biasa, Hollywood menangis kalo dpt tau bajet kita kat M'sia! my request of not using own wardrobe, was brushed away... not 1 to make a scene before shooting a scene, mujo aku bawak aku nyer own wardrobe "penagih" from earlier dramas. hmph!...
tentang bayaran - frust x dpt nak discuss dgn producer tp dpt 1st payment promptly, thanx.
tentang fans - gambar diambil, otograf disain... nama ditonjol, fame dikecap jap @a very limited level. again, perfect!
overall - still in love with d life, but only when i can't direct own movie.

April...
after my birthday, which falls on a Saturday... (but i miss my babyboy to celebrate it with!), d following monday i followed parents & aunt to a health center. below, an excerpt from my email to my e-group of ex-batchmates.

------START OF EMAIL-------

more than 2 months ago, my Mommy gave me a
pamphlet/flyer. she had been going to a "Health
Center" with my Bapak, after being introduced by a
friend.

i promptly read thru d flyer & it didn't even took me
5 minutes to reject d whole thing s nothing more but
an advertisement of, either a half-effective "health
equiptment" which would cost me a fortune like Ogawa,
or a similarly media-hyped half-effective dietary
program, or some sort of supplementary tablets which
cost more than ur daily budget for mamak.

how wrong i was.

during our weekly family dinner over d weekend, Bapak
started telling about these cheerful group of OAG (Old
Age Group) who was just a week ago a bunch of old,
weak, resigned (s in waiting for d final call from
God) & hopeless (in terms of recovering from chronic
illnesses) bunch of elderly folks. understandably, we
wud b likewise if we r above 60 with 3-4-5-or even
6-serangkai illnesses. u kno, d chronic 1s like
diabetes, high blood, lung, heart or kidney problems,
etc.

these same group of people r now penning sajaks,
pantuns, even going on stage SINGING! i got more
interested, but s alwez, my mind is more on HOW TO
CAPITALIZE ON D SITUATION. i'm thinking along d lines
of making a script about an old folks home, or
something which makes full use of d abundant (&
depleting) band of aged bangsawan veterans we hav in
Msia.

pendek cerita, after a quick browse on their website,
& after my parents convincing me that ther r even
young primary schoolboys doing d "treatment", i agreed
to follow them 2d center. it was Mommy's 45th
treatment, & Bapak's 40th.

1st requirement, dresscode: an all-white kit. t-shirt
& track bottoms. ok...
2nd, a white (s thin s possible) bedsheet. hmmm...
reminds me of SDAR.
3rd, a blanket, d thicker d better.

then Mommy said, "Bawak buku kalau boring takut kena
tunggu lama...". ermm... no1 said about having to
wait!?!?! Mommy added, "tapi utk org baru, dorang lagi
suka kalau kita dengar presentation dorang." i still
brought along my non-fiction fave 1,604-page "Parallel
Lives of Hitler & Stalin".

we reached there late morning, around 11am. my 1st
impression was... it looks like some kursus haji! old
folks in all white, hijabs & kopiahs, even a purdah.
there were 2 groups ahead of us waiting OUTSIDE d
premise (a 2-lot groundfloor shophouse in Hartamas).
in each group ther r 32 people/"users". we r in Group
#9, we'll finish our treatment in d afternoon, by
4pm!!! WTF?!?!?! no1 said about having to wait FOUR
HOURS for a 40minute treatment!!!

i sat on my light-blue stool. absorbing d surroundings
& atmosphere, 1st i realized d reality of LIFE, people
will come for nething that is FREE. but when i study d
works of d system, then i realized d reality of
things...

so i hav to tell u how d queue works.(!)

but to tell this, i hav to bring u forward, to my 12th
day of treatment. i started going to d centre @ 3 AM!
yup, PUKUL TIGA PAGI! just 2b in Group #1!!! only then
i understand d full scenario...

3am:
d 1st person/couple arrives. Each person's BAG will
represent him/her. Bag will then b placed on d floor
in front of d premise, beside a small iron peg in d
floor. Subsequent arrivals will put their bags behind
this bag#1, & soon some1 with a string will loop d
bags so that no LATECOMERS/QUEUE-CUTTERS can place
their bags ahead of any1 when nobody's looking! EACH
PERSON ONLY ALLOWED TO PUT 1 BAG, & USERS hav to make
it a point among themselves to keep an eye on d
forming queue.

approx. 4.45am:
normally Group#1 will b filled. 32 users per group.
now user#33 will b leading a new queue of bags, Group
#2.

approx. 5.15am:
Group#2 filled, Group #3 start queue.

approx. b4 Subuh:
Group#3 filled, Group#4 start.

Subuh:
Prayers led by a Bomba guy or a Tabligh dude who sells
kueh & bfast dishes from his van. We pray right on d
sidewalk corridor of d premise. There's also a Surau
above Warung Don, & another @ProJet nearby.

7am:
Indon Cleaners open d metal door, & urs truly will b d
1 distributing d 96 stools to Groups #1-#3. Red stools
for Group#1, Blue for G#2, LightBlue for G#3. by this
time usually there r @least 6 queues/groups had
already formed! since there r only stools for d 1st 3
groups, d rest just had to carry on seating on their
mats/folding-stools/whatever.

7.15am:
Back to a nearby Mamak Restaurant (with exorbitant
price! Hartamas, remember?) Ther's another 1hr &
15mins to kill b4 d 1st Group is allowed INTO d
premise!

8.45am:
Group#1 stand beside their bags & stools like
schoolkids. we r then allowed inside, exchanging our
color-coded stools for a Number Tag with a Group Color
(unrelated to Stool Color). u r then greeted by d
staff all lined-up: Harun (Manager), Cat (Asst.Man),
Syiqin (senior Customer Care [CC]), Mel, Azie, Ana,
Juli, Emma & Mariam. we will b seated according to d
numbers, according to our Group. Group #1, Blue Chairs
- Front Left. Group#2, White Chairs - Front Right,
Group#3, Yellow Chairs - Back.
Harun will then give a short talk before a simple
stretching by every1.

9am:
Group#1 move to their beds. Group#2 move on to Blue
Chairs, G#3 to White chairs, & G#4 (outside) will fill
in d Yellow chairs @d back, & so on so forth!

During d treatment, d staff will fill d time (another
180mins) by giving presentations. occasionally,
veteran users will share their xprience in these
sessions. masa ni lah dorang (org2 tua) tunjuk bakat!

40mins later:
G#1 finished treatment, G#2's turn on d beds.


ok... d point is...

- they come daily starting from 3AM
- from s far s USJ, Shah Alam, Kelang, Ulu Kelang,
Keramat, Melawati, even d xtreme 1s from Seremban! not
to mention those from Brunei, Singapore & Indonesia
who stayed over with relatives/family in Klang Valley
juz 4d treatment!!
- they waited s long s 6hrs DAILY for a 40minute
treatment! if u r lucky, @PRESENT, afternoon sessions
x ramai. u might even get to go for treatment str8
away if ur timing's perfect! but ther's also a
possibility that if u came too late, habis nombor.
since they only cater for 12 sessions per day (9 on
saturdays), ther's a chance that u r d 385th person
that day, & hence hav to come again next time!

ok?...

AJAIB kan? aku sempat jumpa bomoh minang yg dah
ketagih dtg treatment!

this makes me realize that: if they went thru all d
trouble DAILY, IT MUST B BENEFICIAL!

d best info u can get is from d veteran users
themselves! simply amazing! its nothing short of a
miracle!

in fact, yesterday a 65 yr old nenek (name Hjh
Habibah) of 31 grandkids were actually singing &
half-"gelek"ing in from of a crowd of about 100. she
came ALL D WAY FROM MEDAN for d treatment (& now her
daughter is calling her home since there's now a
similar center just opened in Medan)! it was her 1st
time on d mic so she was understandably nervous but d
point is, this was d same old lady who came in with a
tongkat 2 months ago, needing to pause for breath
every 10 steps!

then there's d oldest "user". a 91y.o guy (Pak Murad)
who also came with a cane 4 months ago, along with his
85y.o jealous(!) wife. he has blood disorder besides
darah tinggi. during his last medical check-up (late
April) d doctors were baffled and declared that Pak
Murad has d blood quality of a 25yr old man, his exact
words... "darah orang muda"! now he comes to d center
cane-less, often without his wife, & believe it or
not, he's started to sound like 1 heck of an old horny
pervert! but he alwez remind us not to tell his wife
about his miang-ness when she wasn't around. lately
she has been quite a kaki cubit! no wonder then, that
we now call Pak Murad s d "jejaka 19thn"!

then there's 85y.o Pak Ayob who despite being
veeeeeery shaky with his tongkat & left arm in sling,
he will scold ne1 who attempts to help him! that's
after 2 weeks, now he's still shaky, but there's
something else about him that makes u wonder. yup,
he's getting VERY MIANG!

------END OF EMAIL-------


now, ther's also something else there. eligible females.. 6 19-32y.o gals.

hmmm...
to be continued.

Wednesday, April 13, 2005

Earthquake Hazards Program (EHP) of the US Geological Survey (USGS)

http://earthquake.usgs.gov/recenteqsww/Quakes/quakes_big.html

By clicking the above link you will be automatically forwarded to the Earthquake Hazards Program (EHP) of the United States Geological Survey (USGS). The link provides you with the latest earthquake activities throughout the world. Information appear in the webpage may be important to you and others. No malice intended.

Friday, March 18, 2005

HARI INI DLM SEJARAH... IMAM & KHATIB WANITA YG PERTAMA!

Sisters In Islam ialah NGO yang menggunakan nama Islam yang lantang memperjuangkan hak-hak wanita. Dr. Amina Wadud seorang wanita Afro American dari US akan MENGIMAMKAN dan menjadi KHATIB dalam Solat Jumaat di New York City. Dr. Amina Wadud ialah salah seorang pengasas Sisters In Islam.


BUKTINYA dari laman web Sisters in Islam sendiri

http://www.muslimtents.com/sistersinislam/reports/810_062001.htm
Dr Amina Wadud is an Associate Professor of Philosophy and Religious Studies, Virginia Commonwealth University and also a founder member of Sisters in Islam.


DAN BUKTI dia akan menjadI imam dan khatib solat Jumaat ialah

http://www.muslimwakeup.com/events/archives/2005/03/friday_prayer_l.php
The First Muslim Woman on Record to Lead a Public Mixed-Gender Jum'ah Prayer
Who: Dr. Amina Wadud will lead Jumah/Muslim Friday Prayer
When: Friday, March 18, 2005, 1-3pm
Where:If you wish to attend, you MUST fill out our attendance form.

On Friday, March 18, 2005, Dr. Amina Wadud, professor of Islamic studies at Virginia Commonwealth University, will be the first woman to lead a public, mixed-gender Friday prayer. She will also deliver the Friday sermon. Dr. Wadud, the author of the groundbreaking book Qur'an and Woman: Rereading the Sacred Text from a Woman's Perspective, is an esteemed scholar of Islam who affirms the right of Muslim women to be prayer leaders. It is a generally held view in the Muslim world and in the American Muslim community that women cannot lead mixed-gender prayer. This custom is pervasive and goes unchallenged. Research from the Qur'an and the customs of Prophet Muhammad demonstrate that there is no prohibition precluding women from leading mixed-gender prayer and, further, that Prophet Muhammad approved the practice of women leading mixed-gender prayer. Over the centuries, Muslim women have lost their place as intellectual and spiritual leaders.

On March 18, 2005 Muslim women will reclaim their right to be spiritual equals and leaders. Women will move from the space tradition has relegated them in the back of the mosque and pray in the front rows.

Our effort will be part of a broader campaign to create communities in that rise to the highest principles of Islam's teachings on tolerance, justice, equity, and compassion. In the 7th century, the Prophet Muhammad built a model community in the city of Medina, earning it a place in history as "the City of Illumination" because of its progressive values. In the 21st century, we are committed to creating modern day "Cities of Light" in that value inclusion and women's rights.

About Dr. Amina Wadud

Amina Wadud is an Islamic studies professor in the department of philosophy and religious studies at Virginia Commonwealth University. She is nationally and internationally known for her ground breaking book Qur'an and Women: Rereading the Sacred Text from a Woman's Perspective, the first interpretive reading of the Qur'an by a woman. Dr. Wadud seeks to validate the female voice in the Qur'an and bring it out of the shadows. Dr. Wadud will deliver the sermon and lead the prayer.


Background:

The Muslim Women's Freedom Tour educates and empowers Muslim women to reclaim their God-given right to lead self-determined lives.

In 2004, we took on the issue of Muslim women gaining access to space and voice in American mosques where they have traditionally been banned or relegated to isolated areas of the mosque. On June 4, 2004, a group of seven Muslim women marched to the mosque in Morgantown, W.V., to reclaim the right of women to use the front door and the main hall of mosques; as in many mosques in the United States, women had been told to take a back door and pray in a secluded balcony. Our historic march was the shot heard around the world. Images and reports from the march swept across the globe, and we have documented a positive shift in the participation of Muslim women in mosques and communities globally as a result of the march and the dialogue it sparked.

This year we are affirming the right of women to be spiritual leaders, including imams, or prayer leaders. In a historic Friday prayer on March 18, 2005, in New York City, women will go from the back of the mosque to the front of the mosque.

Jumah Agenda

1:00 pm
-- 1st Call to Prayer, Welcome, Zikr, Worship
-- 2nd Call to Prayer
-- Jumah Sermon (Dr. Wadud)
-- Jumah Prayer (Dr. Wadud)
-- Solitary Prayer/Meditation
-- Fellowship with reception



~ LAGI TANDA2 AWAL QIAMAT? ~

hidung ku syurga ku.....

Assalamualaikum & salam sejahtera kawan-kawan....saja nak sampaikan sikit sesuatu tentang hidung kita, mungkin ada yang dah tahu. Tidak kiralah berapa besar lubang hidung kita atau macamana bentuknya kenalah kita ambil tahu sedikit.

Bunga akan berkembang segar jika disirami air.... dan hidung akan berkembang megah bila dipuji ye dak....bila kita nangis kekadang hidung pun tumpang nangis kadang-kadang air hidung lebih banyak dari air mata...malah ada orang jatuh cinta kerana terpesona dengan hidung seseorang.

Tahukah kita hidung adalah salah satu anggota yang amat diminati oleh syaitan. Masa yang paling sesuai untuk dikunjungi syaitan adalah ketika kita tidur. Ketika itu syaitan akan berkumpul didalamnya.Tidak diketahui dengan tepat kenapa dia suka sangat dengan lubang hidung tetapi ia boleh menganggu keupayaan kita untuk bangun dari tidur. Membersihkannya sebaik sahaja bangun dari tidur adalah satu amalan yang dilakukan oleh rasullullah selain dari bersugi. Bayangkanlah syaitan buat sarang dalam lubang hidung kita....macam-macam dia bikin.... oleh itu bersihkanlah.

Cara nak bersihkannya:
Berselawatlah dan gunakan jari yang kecil....bersihkanlah perlahan-lahan. Jangan gunakan jari yang besar atau sebarang objek kerana dikhuatiri hidung akan tercedera atau bulu hidung akan tertanggal....boleh jadi lubang hidung akan menjadi luas (macam serombong kapal daa...) Nak bubuh sabun pun boleh tetapi jangan le banyak sangat nanti berbuih pulak lubang hidung tu.... boleh lemas tu...kan susah, setakat ni tak ada seorang pun yang sanggup buat CPR melalui lubang hidung.

Kalau teringat sama-sama lah kita mengamalkannya kerana melalui hidunglah kita menyedut udara pemberian Allah dan dapat menghidu bau syurga. (ini bergantung kpd amalan masing-masing)

Akhir kata. "Walaupun dirimu tidak kukenal! Tetapi lubang hidungmu tetap menjadi pujaan hatiku...."

Mungkin kita akan bertemu lagi dalam episod akan datang iaitu "cara-cara nak melentikkan bulu hidung".

Salam bahagia...

Tuesday, March 01, 2005

ari ni nak gi tgk skrip

aku ada terima pertanyaan siapa Ilna Padena? x pernah dengar pon...

hisyy! dah terang lagi nak bersuloh? aku maleh nak tuleh nama btol kengkawan artis. so aku guna "alphabets substituting", maxudnya aku gantikan huruf sebenar dgn huruf lain. nanti lelama korang mesti leh "figure out" siapa nama2 yg aku maxudkan tu.

neway...

tghari tadi aku dikejtukan oleh call dr LCK (syrkt produxi Ilna), bercakap dgn dak pompuan nama Melnara@Nara. dia ni PM (Production Mngr) & bila dia sebut je dia call bg pihak Ilna, ngantuk aku tros ilang.

Nara tanya bila leh dtg tgk skrip? ... "Petang karang"

ok. Encik tau jalan nak ke sini? ... "Saya ada bisnes kad Ilna... saya ikut alamat situ la kot."

ok. so jumpa karang pukul berapa? ... "5?"

ok. byebye...


tiba aku teringat, uisy pukul 5 nak gi area Melawati? perhhh... azab gak jem! hmmm...

aku tgk jam br kol 1. raser cam ngantuk balik...

tiba2 fon aku berbunyi lagi... Nara lagi sekali...

"Ada benda lupa nak bagitau. Puan Ilna suruh bagitau ada babak nak kena potong rambut. sebab kena masuk Penjara, ke kena masuk Serenti... Encik sanggup ke?"

kiciknyer hal!... Ilna pon tau apa maxudnya situasi camni... "Boleeeh. janji bayar lebih sikit."

Nara risau, "lebih banyak mana?" ... "500, seribu. tgk banyak mana nak kena potong... Ilna ada? bagi saya cakap dgn dia senang..."

"Puan Ilna pergi Jogja."

"ok, nanti dia balik saya diskas dgn dia..."

"dia balik lambat, 3hb. kita nak start shoot 4hb..."

"hmmm... akauntan tak ada?"

"x ada. so? mcmmana? Encik nak terima tak offer ni?"

"okla... petang karang saya tgk skrip dulu."

hmmm... payah gak. kalo leh aku tak nak tolak sebab yg offer job ni kawan lama. nanti apa lak kata Ilna...

so aku buat keputusan utk terima, walaupun aku blom tgk skrip & tanya psl bayaran.

mlm krg aku bgtau apa hasilnya.

amek skrip...

so spt biasa ke KL, aku naik LRT.

atas tren aku call Ilna utk konferm aku on d way. & dah alang2 call tu aku pon dgn x sabar tanya baper dorang nak bayar...

jawapannya mengejutkan aku! setengah dari apa yg aku jangkakan! dah la nak kena potong rambut... aku sms Ilna yg kat Jogja... walaupon aku keberatan nak ganggu dia dgn halnya nun disana, tp ni kira dah tedesaq! aku ckp berapa yg aku xpect. kalo x leh bayar gitu, bayar aku daily basis. 750 sehari... 500 sehari pon aku terima.

Ilna dgn baik ati balas sms aku: "Ni bkn telemovie sayang oi. Episod 45 minit je. Budget TV bayar pun ciput."

ancor lah gak sket ati aku... tapi aku pasrah je la. dah rejeki wak... so dgn langkah yg kureng semangat aku turun kat LRT Wangsa Maju & naik cab ke Melawati.

-----------------------------------------------------------------

pusat terjojol tol lah!... aku konfiden je alamat kat bisnes kad Ilna tu alamat ofis. x tau lak aku tu alamat umah dorang. bila dah dekat area umah Josup Wazran baru aku mula sedar mcm aku dah silap destinasi! sbb setau aku Ilna x buat ofis kat umah dia dah...

so dan ujan rintik2 aku tekan ding-dong...

dakcik lelaki 11thn muncul kat dlm umah...
aku tanya... "ni rumah Ilna kan? bukan ofis dia kan?" ... "ha ah. ofis kat bawah."

"jauh ke?" ... "dekat je... dekat pasar malam..."

aku tgh pk nak kena call cab... time cam ni berpeluh la gak nak dapat. tiba2 aku teringat Vati. "ni anak Vati ke?" ... "ha ah."

"Vati ada?" ... "ada kat (tingkat) bawah."

"dia sibuk ke?" ... "x lah..."

"boleh panggil jap x?" ... "boleh..." sebelum dia berlari turun aku sempat menambah... "cakap Abang ______ datang..." "ok, jap ye bang."

Abang?... Uncle! aku ingatkan diri aku! kekok! tapi aku masih x biaser bahaserkan diri aku Uncle bila interaxi dgn dakcik2 ni. samada aku panggil diri aku Abang, or Daddy bila dgn "baby" kesayangan aku tu. Uncle... cuma masa dgn anak2 abg aku.

so aku tunggu Vati muncul. aku bgtau kesesatan aku. Vati offer utk antar aku ke ofis Ilna. kitorang naik Range Rover nya.

dlm perjalanan, aku & Vati catch-up sket2 dgn pekembangan masing2. Vati yg bnyk berkembang, makin maju & mantap. aku masih di takuk lama, in fact entah2 dah makin merosot! cuma bidang kerja aku dah makin meluas di belakang tabir.

Vati bgtau projek2nya yg akan dtg. aku mengingatkan Vati yg aku x pernah berlakon film. hint, hint!~

aku juga bgtau Vati yg aku ada skrip utk big-budget films, yg plg murah pon dlm RM1juta. Vati bgtau aku yg dia pulak sedang cuba utk buat films yg low-budget! hmm...

so tiba lah aku ke perkarangan ofis Ilna. Vati chow balik tros...

------------------------------------------------------------------------------


aku menjenguk bilik yg menjadi ruang pejabat LCK. ada 3 pompuan di dalamnya. aku bersuara "saya nak jumpa Melnara..."

si-Tinggi keluar sambil mengusik, "cuba teka yg mana Nara...".
si-kecik pun kuar. tinggal lah seorg yg plus-size. so yg tulah Melnara...

aku terus diberi sekeping skrip nipis. skrip ternipis yg aku pernah involve! 20 muka je.

"apa watak saya?" ... "Hamidun. anak kedua Hamidah. abg dia Hamid baru nak keluar penjara. ada 2 org adik kecik."

aku selak skrip, baca babak yg ada watak aku. "saya berapa scene?" ... "11."

tapi aku kira cuma 9... aku cari scene yg aku kena tangkap... tak ada! cuma ada 1 scene aku dihantar ke Desa Pengasih oleh mak aku, & 1 lagi scene mak aku melawat aku di situ. "so ni lah scene yg saya nak kena potong rambut?" Nara sengih.

"dah tanya pasal bayaran xtra utk potong rambut?" ... Nara capai handsetnya.

"Ilna direct sendiri?" ... "a-ah"
"Assistant dia ada? Siapa?" ... "Nazri. dia selalu assist teater. dia dah balik, sakit kepala..."
"Akauntan ada?" ... "tak ada jugak..."

Nara selesai sms. "tunggu jap jawapan..."
"awak sms siapa? akauntan?" ... "tak. Puan Ilna. bgtau akauntan ponx guna. Puan Ilna je leh bg keputusan."
"laaaa... saya ingat ke sms akauntan. kalo Ilna x payah sms. saya nak dtg tadi dah sms tanya mintak lebih sket. ni ha jawapan dia..." aku tunjukkan sms yg aku dpt dr Ilna td. x lama kemudian Nara dpt reply dr Ilna... "Takde budget."

hmmm... aku go thru skrip lagi sekali.

"watak berat ni.... kena pukul... kena potong rambut... huh? siap nak sembelih adik sendiri? siapa jadi adik saya?" aku harap Addy Ashraf. cute gilor budak tu & amat berbakat...

"Erik Fuzi. 13thn." ... Nara bg aku fras!

aku kira berapa banyak dailog nak kena hafal & berapa scene berat aku... 4 scene berdailog. 5 scene montaj... kerja 4 hari paling lama pun... besar kemungkinan 2 full day & 1 half-day. so aku pun setuju la...

tapi memandangkan aku x dpt amaun yg aku mintak, aku ada 3 requests...

1/ wardrobe... aku x nak kotorkan jeans & tshirt aku dgn mekap lagi dah. so aku nak dorang sediakan wardrobe penagih.

2/ transport... amek & antar balik.

3/ makan... catering, NO NASI BUNGKUS!


Nara amek number IC & nama penuh aku. dia kata esok leh sain kontrek. tp payment, 1st 50% 1st day shoot. lagi 50% on 4th day. aku kensel x jadi nak dtg sain kontrek esok. watper?... bukan dpt duit pon. kuar duit tambang lagi, ada la!


so aku pon pulang dgn skrip nipis yg x berkulit...

Tuesday, February 22, 2005

jadi ke x shooting ni?

senyap je...

Ilna kata 22hb, ni dah 21 apa pun belum!

so aku call dgn penuh "???"...

dpt ckp dgn Ilna. dia kata pospon awal bulan Mac. skrip belum siap.

aku tanya la beberapa soalan basic...

siri? ... "siri baru untuk TV3. adik-beradik Neraca, Kisah Benar..."

(hmmm... jd pelakon Kisah Benar gak aku ni ek? sign of times? mula balik dr bawah?)

apa nama sirinya? ... "Dilema Wanita. bukan Kisah Benar, cuma ganti slot nya."

apa kisahnya? ... "Skrip tengah dok tulis."

watak? ... "anak kepada Paoseaw Mahe. siri ni pasal watak maknya, ramai anak, semua bermasalah. awak jadi anak kedua. hisap dadah."

jadi penagih dadah lagi? ... "saya teringat masa kita berlakon sekali, yg awak jadi penagih tu."

ok ...

aku baru tgh bayangkan nak ubah imej aku lak. bebalik kalo berlakon jadi dak skolah, dak jahat, penagih dadah! sampaikan orang kenal aku sbg "pelakon dadah"!

dah rejeki wak gitu...

berbelas tahun dulu aku pernah komplen kat saper tah, dan ada lah sorg Hamba Allah yg kata:
"elok lah kalo ko asek dapat watak2 yg mcm tu. tu maxud org appreciate lakonan ko. ko dpt sebab org lain x leh bawak watak mencabar mcm tu. stakat jadi hero cinta, sumer orang boleh!"

betul gak tu... tp aku bukannya nak watak hero cinta. aku gerenti fail watak tu! tapi aku nak watak yg matured. bukan skadar watak remaja 21thn ke bwh sptmana yg aku dok dpt seumo hidup aku! umo aku dah nak masuk 40thn depan!

so aku pun menyuarakan ke'fras'an aku tu kat sorang kawan tgh mlm semalam. dia lak kata:
"elok lah kalo dah nak 40 pun masih dapat watak 20thn lagi muda! ko kan Michael J Fox Malaysia?"

Mikey kena Parkinson's... x nak aku jd dia!

Friday, February 18, 2005

akibat tukar number handfon...

...aku terpaxa sms number baru aku kat semua kengkawan yg aku nak terus berhubung. ni jugak peluang keemasan untuk melupakan kengkawan yg aku nak jauhkan diri.

so dlm reramai2 yg aku sms termasuklah kawan lama aku Ilna Padena. Ilna sorang pelakon yg dah menjadi Producer, Director & Scriptwriter. aku kenal Ilna sejak zaman dia belum kahwin. aku jugak kenal partner dia - Vati - dari zaman bujangnya. in fact masa kecik rumah Vati x jauh dr rumah aku. so dorang ni macam member gak la.

so tghmlm 18Mac, number Ilna adalah salah 1 dr number yg aku smskan.

bayangkan xcitednya aku bila tiba2 dpt reply sms pukul 12:04:58 yg bertulis:
"Saya nak ambik awak berlakun. Free tak 22-25hb ni?"

laju je aku reply: "Free! watak ciput je ke?"

aku tunggu gak jap reply, tapi ternyata Ilna xkan jwb lg kut...

so aku pun menunggu dgn debaran... maklumlah, dah masuk 3thn aku x kuar TV. rindu gak sket2 kat dunia lama aku...

Saturday, February 12, 2005

Fadhilat Bismillah

Barangsiapa membaca Bismillah 21X ketika hendak tidur maka aman ia dari syaitan, kecurian, maut mendadak dan bala.

Barangsiapa membaca Bismillah ketika hendak bersetubuh(jimak) maka anaknya kelak cerdas dan terbuka hatinya serta menjadi anak yang soleh dan baginya kebajikan sejumlah tarikan nafas anaknya itu.

Barangsiapa membaca Bismillah 41X pada telinga orang pengsan maka ia akan segera siuman.

Barangsiapa membaca Bismillah 313X dan selawat atas Nabi Muhammad S.A.W 100X pada hari Ahad di saat matahari terbit dengan menghadap ke kiblat maka Allah Taala memberi rezeki tanpa di duga bersamaan fadhal dan kemurahan Allah Taala.

Barangsiapa membaca Bismillah 786X di tiupkan pada air lalu di minumkan kepada orang yang bebal selama tujuh hari di saat matahari terbit maka lenyaplah kebebalannya dan ia akan hafal apa yang di dengarnya.

Barangsiapa membaca Bismillah 50X di hadapan orang zalim atau penguasa yang bengis maka ia akan tunduk atau ketakutan.

Barangsiapa menulis Bismillah 101X di atas kertas lalu di letakan di sawah padinya maka sawahnya akan subur dan terpelihara dari bencana.

Dan kalau di tulis pada kain kafan 70X maka mayat yang berselimut kafan itu akan aman dari bahaya Munkar dan Nakir juga ia terlindung dari siksa kubur.

WALLAHUALAM.

Saturday, February 05, 2005

TAZKIRAH HIJRAH

Hijrah kita bukan hijrah naik unta,
mencari tempat selamat untuk menyembah Tuhan.
Tetapi hijrah kita hijrah hati
ubah sikap dan baiki diri...
Bukan tempat jadi halangan untuk besarkan Tuhan,
tapi hati yang belum tertempa untuk jinak dan bermanja dengan Penciptanya.

Hijrah kita tanpa unta,
tanpa perlu berjalan di tengah panas membara,
tanpa perlu takut dikejar musuh durjana,
tapi... Hijrah dari alam gelap ke alam cahaya.

Alam leka ke alam jaga.
Dari fantasi ke alam realiti.
Inilah kehidupan yang sementara,
sebelum kita hadir ke alam hakiki yang kekal abadi.

Hijrahlah kita dari sikap tidak baik,
kepada sikap yang baik.
Kerana terlalu banyak sikap tak baik,
yang kita masih jaga dengan baik.

Di pejabat...
suami/isteri orang pun kita buat macam suami/isteri sendiri
usik sana usik sini,
dah tak rasa berdosa lagi,
orang Kedah kata dah "mangli",
Sedangkan malaikat tetap tidak peduli,
sentiasa mencatit segala amal diri,
yang mulia atau keji...
Suka buang masa pun perlu kita hindari,
maklum saja zaman IT,
dok chatting tak henti,
guna komputer yang majikan bagi,
soal amanah dah tolak tepi,
dah tak ingat mati bila-bila boleh mari.

Hijrah ibarat berpindah dari rumah lama,
Benda tak berguna jangan dibawa sama,
tinggalkan di tong sampah selayaknya.
Hanya yang baik-baik dan yang berguna saja kita bawa.
Demikian penghijrahan diri yang sepatutnya.

Sikap-sikap yang berserabut dan berdebu buanglah jauh-jauh.
Suka merajuk,
suka menunjuk,
suka menyibuk,
suka menyampuk,
suka mengamuk...
perangai2 yang teruk,
anggaplah macam barang2 buruk.

janganlah kita simpan lagi perangai-perangai ini macam memelihara barang antik,
yang kita perasan cantik,
yang bagi kita unik,
tapi orang lain rasa benci dan getik.

Mazmumah itu bagaikan penyakit kanser,
semakin dipendam semakin parah.

Kalau kita masih sayang dan nak sehidup semati dengannya... apakan daya.
Tahun Baru Hijrah yang menjelma,
sambutlah dengan azam dan semangat baru...
dari yang tak baik berhijrahlah kepada yang baik.
Dari yang sudah baik, kepada yang lebih baik.
Minat mengumpul dan menyimpan sikap 'antik',
eloklah diganti dengan usaha memulihkan penyakit,
sebelum hijrah kita yang terakhir...
dari dunia yang fana' ini,
ke Alam Baqa yang kekal abadi.
Waktu itu tiada "U-turn" untuk kita lagi!

Thursday, February 03, 2005

I, Robot, take thee Robot as my lifemate & partner....

Jonathan Watts, East Asia correspondent
Wednesday February 2, 2005
The Guardian

Scientists have made them walk and talk. There are even robots that can run. But a South Korean professor is poised to take their development several steps further, and give cybersex new meaning.

Kim Jong-Hwan, the director of the ITRC-Intelligent Robot Research Centre, has developed a series of artificial chromosomes that, he says, will allow robots to feel lusty, and could eventually lead to them reproducing. He says the software, which will be installed in a robot within the next three months, will give the machines the ability to feel, reason and desire.

Kim, a leading authority on technology and ethics of robotics, said:
"Christians may not like it, but we must consider this the origin of an artificial species. Until now, most researchers in this field have focused only on the functionality of the machines, but we think in terms of the essence of the creatures." That "essence" is a computer code, which determines a robot's propensity to "feel" happy, sad, angry, sleepy, hungry or afraid. Kim says this software is modelled on human DNA, though equivalent to a single strand of genetic code rather than the complex double helix of a real chromosome.

Kim said: "Robots will have their own personalities and emotion and - as films like I Robot warn - that could be very dangerous for humanity. If we can provide a robot with good - soft - chromosomes, they may not be such a threat."

Although he admits his ideas sound fantastic, Kim is no crank. In the mid-1990s, the professor launched the robot football world cup, which has since become one of the most popular means for robotics researchers to measure their progress against competitors from around the world.

Saturday, January 29, 2005

Lesson from d Woodcutter

"Once upon a time, there was a very strong woodcutter. He asked for a job from a timber merchant, and he got it. The pay was really good and so were the work conditions. For that reason the woodcutter was determined to do his best. His boss gave him an axe and showed him the area where he was supposed to work.

The first day, the woodcutter brought down 18 trees. The Boss was very much impressed and said, "Congratulations keep it up!" Very motivated by the words of the boss, the woodcutter tried harder the next day, but he only could bring down 15 trees. The third day he tried even harder, but he only could bring down 10 trees. Day after day he was bringing down less and less trees. "I must be losing my strength", the woodcutter thought to himself. He went to the boss and apologized, saying that he could not understand what was going on.

"When was the last time you sharpened your Axe?" the boss asked.
"Sharpen? I had no time to sharpen my Axe. I have been very busy trying to cut
trees."

And the moral of the story is: Our lives are like that. We sometimes get so busy that we don't take time to sharpen the axe. In today's world, it seems that everyone is busier than ever, but less happy than ever. (Why is that? Could it be that we have forgotten how to stay sharp?)

There is nothing wrong with activity and hard work. But we should not get so busy that we neglect the truly important things in life, like our personal life, taking time to care for others, taking time to read, etc. We all need time to relax, to think and meditate, to learn and grow. If we don't take time to sharpen the axe, we will become dull and lose our effectiveness.

Monday, January 17, 2005

Mosquito poisoning...

Here's a tip that was given at a recent gardening forum. Try this.

Put some water in a white dinner plate and add a couple drops of Lemon Fresh Joy dish detergent. Set the dish on your porch, patio, picnic table, park bench, or other
outdoor area. Not sure what attracts them, the lemon smell, the white plate colour, or what, BUT ... mosquitoes flock to it, and drop dead shortly after drinking the Lemon Fresh Joy/water mixture, and usually within about 10 feet of the plate. TRY IT---it works! It may seem trivial, but it may also help to control mosquitoes around your home, (especially in areas where the dengue problem is threatening to reach epidemic proportions).

Pass this on to anyone who likes sitting out in the evening, or when they're having a cook out, or even to those cheapskates who want to save on mosquito coils & repellants!

Sunday, January 02, 2005

Bila kah Qiamat?

Hadis riwayat Abu Hurairah RA, ia berkata:
Pada suatu hari, Rasulullah SAW muncul di antara kaum muslimin.
Lalu datang seorang laki-laki dan bertanya: Wahai Rasulullah, apakah
Iman
itu? Rasulullah SAW menjawab: Engkau beriman kepada Allah,
malaikat-malaikat-Nya, kitab-kitab-Nya, pertemuan dengan-Nya,
rasul-rasul-Nya dan kepada hari berbangkit.

Orang itu bertanya lagi: Wahai Rasulullah, apakah Islam itu?
Rasulullah SAW menjawab: Islam adalah engkau beribadah kepada Allah dan tidak menyekutukan-Nya dengan apa pun, mendirikan salat fardu, menunaikan zakat wajib dan berpuasa di bulan Ramadan.

Orang itu kembali bertanya: Wahai Rasulullah, apakah Ihsan itu?
Rasulullah SAW menjawab: Engkau beribadah kepada Allah seolah-olah engkau melihat-Nya. Dan jika engkau tidak melihat-Nya, maka sesungguhnya Dia selalu melihatmu.

Orang itu bertanya lagi: Wahai Rasulullah, kapankah hari kiamat itu?
Rasulullah SAW menjawab: Orang yang ditanya mengenai masalah ini tidak lebih tahu dari orang yang bertanya. Tetapi akan aku ceritakan tanda-tandanya; Apabila budak perempuan melahirkan anak tuannya, maka itulah satu di antara tandanya. Apabila orang yang miskin papa menjadi pemimpin manusia, maka itu tarmasuk di antara tandanya. Apabila para penggembala domba saling bermegah-megahan dengan gedung. Itulah sebagian dari tanda-tandanya yang lima, yang hanya diketahui oleh Allah.
Kemudian Rasulullah SAW membaca firman Allah Taala: Sesungguhnya Allah, hanya pada sisi-Nya sajalah pengetahuan tentang Hari Kiamat; dan Dia-lah Yang menurunkan hujan, dan mengetahui apa yang ada dalam rahim. Dan tiada seorang pun yang dapat mengetahui (dengan pasti) apa yang akan diusahakannya besok. Dan tiada seorang pun yang dapat mengetahui di bumi mana ia akan mati. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.

Kemudian orang itu berlalu, maka Rasulullah SAW bersabda: Panggillah ia kembali!
Para sahabat beranjak hendak memanggilnya, tetapi mereka tidak melihat seorang pun.
Rasulullah SAW bersabda: Ia adalah Jibril, ia datang untuk mengajarkan manusia masalah agama mereka.

Sekadar pandangan, fahamikan IHSAN itu...

Friday, December 31, 2004

Sebahagian dari Tanda2 Qiamat (Asyratus Sa'ah)

Yang dimaksud dengan asyratus sa'ah dalam terminologi Islam adalah tanda-tanda yang menunjukkan bahwa hari kiamat akan segera terjadi. Dalam tulisan ini akan dikutip sebagian dari tanda-tanda tersebut.

Firman Allah SWT, yang artinya:
Maka tidaklah yang mereka tunggu-tunggu melainkan hari kiamat (yaitu) kedatangannya kepada mereka dengan tiba-tiba, karena sesungguhnya telah datang tanda-tandanya.Maka apakah faedahnya bagi mereka kesadaran mereka itu apabila hari kiamat sudah datang (QS. 47:18)

Di antara tanda-tanda tersebut adalah sebagai berikut:



Pertama: Keluarnya dajjal.
Yaitu seseorang yang akan datang pada hari kiamat dan mengaku sebagai tuhan. Keluarnya dajjal menjelang hari kiamat ini terdapat dalam hadits-hadits yang shahih dan ijma' umat.
Rasulullah SAW sering berdoa dalam solat:
"Ya Allah, saya berlindung denganmu dari azab neraka jahannam, dari azab kubur, dari fitnah hidup dan mati dan dari kejahatan fitnah Dajjal."
(HR:Muslim 588 dari Abu Hurairah)

Diriwayatkan bahwa ia akan keluar pada akhir zaman di antara Syria dan Iraq.
Ia berdakwah kepada semua orang untuk menyembahnya dan banyaklah pengikutnya. Ia berjalan di muka bumi sekehendak hatinya, namun ia tidak boleh memasuki kota Makkah dan Madinah, kerana kedua kota suci itu dijaga malaikat yang sentiasa menjaganya dari gangguan Dajjal.
(Lihat Bukhari 1880, Muslim 3337).
Dalam riwayat yang lain disebutkan bahwa kedua kota suci umat Islam itu memiliki tujuh pintu dan pada setiap pintu ada dua orang malaikat yang selalu menjaganya. (Lihat: Bukhari 1879, Ahmad 5/43 dan Hakim 4/542)

Dajjal berbuat demikian sebanyak 40 hari, sehari seperti satu tahun, sehari seperti sebulan, sehari seperti sejum'at dan sisanya sama seperti hari biasa. Tertulis di antara kedua matanya Kafir (dalam huruf arab) yang hanya bisa dibaca oleh setiap muslim.

Fitnah Dajjal ini sangatlah besar dan Rasulullah SAW telah mengingatkan tentang hal ini dalam sabdanya:
"Siapa yang mendengar tentangnya (dajjal) hendaklah ia menjauhinya. Dan siapa yang mendapatinya, hendaklah ia membaca permulaan surah Kahfi."
(HR:Muslim 2937 dan Abu daud 4319).

Disebutkan dalam hadits yang lain bahwa awal surah Kahfi itu adalah sepuluh ayat pertama. (lihat Muslim 1880)

Pada kesempatan yang lain Rasulullah SAW menyebutkan tentang sebagian sifat Dajjal:
"Sesungguhnya Allah SWT tidak a'war (buta sebelah matanya). Ketahuilah sesungguhnya Dajjal buta sebelah matanya yang kanan, matanya seolah-olah buah anggur yang menunjul (keluar dari tandannya)."
(HR:Bukhari 3439 dan Ahmad 2/37).

Dajjal ini akan dibunuh oleh Isa bin maryam setelah turun dari langit (tentang hal ini akan dibicarakan dalam tulisan berikutnya). Isa bin Maryam yang akan membunuh Dajjal, seperti yang disebutkan dalam hadits:
Isa bin Maryam AS akan membunuh Dajjal di pintu Ludd (nama sebuah tempat).
(HR: Tirmizi 2244 dan Ahmad 3/420)



Kedua: Keluarnya Ya'juj dan Ma'juj.
Keduanya dua umat dari keturunan Adam AS yang terdapat dalam al-Qur'an dan Sunnah. Tentang keberadaan mereka diceritakan oleh Allah SWT dalam firman-Nya dalam cerita Zurqarnain, yang artinya:

Hingga apabila dia telah sampai di antara dua buah gunung, dia mendapati di hadapan kedua bukit itu suatu kaum yang hampir tidak mengerti pembicaraan.
(QS. 18:93)

Mereka berkata:"Hai Dzulqarnain, sesungguhnya Ya'juj dan Ma'juj itu orang-orang yang membuat kerusakan di muka bumi, maka dapatkah kami memberikan sesuatu pembayaran kepadamu, supaya kamu membuat dinding antara kami dan mereka."
(QS. 18:94)
Dzulqarnain berkata:"Apa yang telah dikuasakan oleh Rabbku kepadaku terhadapnya adalah lebih baik, maka tolonglah aku dengan kekuatan (manusia dan alat-alat), agar aku membuatkan dinding antara kamu dan mereka,
(QS.18:95)

Tentang keluarnya mereka pada hari kiamat disebutkan dalam firman Allah SWT, yang artinya:
Hingga apabila dibukakan (tembok) Ya'juj dan Ma'juj, dan mereka turun dengan cepat dari seluruh tempat yang tinggi.
(QS.21:96)
Dan telah dekatlah kedatangan janji yang benar (hari berbangkit)…..
(QS.21:97)

Ahmad meriwayatkan dari Abu Hurairah ra. Rasulullah SAW bersabda:
Ya'juj dan Ma'juj setiap hari menggali dinding tempat mereka terkurung, sehingga
ketika telah melihat cahaya matahari mereka berkata: pulanglah dan besok kalian sudah bisa membukanya. Tetapi besok harinya ternyata lobangnya tambah kuat. Hingga ketika saatnya sudah tiba, mereka keluar dari dinding itu dan semua orang berlari ketakutan dan berlindung di mana saja mereka bisa berlindung. Hingga akhirnya Allah SWT mengirimkan naghaf (sejenis ulat) yang hinggap di punggung mereka yang langsung membinasakan mereka.
(Lihat: an-Nihayah fil fitan wal malahim hal 155).

Rasulullah SAW bersabda: Tidak akan terjadi hari kiamat hingga keluarnya sepuluh tanda…. Lalu beliau menyebutkan tanda-tanda tersebut yang di antaranya adalah keluarnya Ya'juj dan Ma'juj.
Disebutkan dalam riwayat Muslim bahwa jumlah mereka sangatlah banyak. Sehingga ketika mereka semua dibinasakan oleh Allah SWT, orang-orang yang beriman yang selamat dari
keganasan mereka keluar dari tempat persembunyian tidak menemukan satu jengkal tanahpun kecuali penuh dengan bangkai mereka.
(HR:Muslim 2937).



Ketiga: Keluarnya binatang dari perut bumi.
Tentang hal ini, seperti yang lainnya juga terdapat dalam al-Qur'an dan Sunnah. Firman Allah SWT, yang artinya:
Dan apabila perkataan telah jatuh atas mereka, Kami keluarkan sejenis binatang melata dari bumi yang akan mengatakan kepada mereka, bahwa sesungguhnya manusia dahulu tidak yakin kepada ayat-ayat Kami.
(QS.27:82)

Dalam hadits muslim yang menceritakan tentang sepuluh tanda hari kiamat, beliau juga menyebutkan tentang akan keluarnya binatang dari perut bumi. Namun tidak ada hadits yang shahih yang menyebutkan tentang tempat keluarnya dan yang berhubungan dengan bentuknya. Ada beberapa hadits yang menyebutkan tentang tempat keluarnya dan bentuknya seperti apa, namun kesahihan masih perlu dilihat kembali. Dzahir makna yang terdapat dalam al-Qur'an bahwa ia akan berbicara dan memberi peringatan kepada umat manusia bahwa kebinasaan dan azab sudah hampir tiba.



Keempat: Terbitnya matahari dari tempat tenggelamnya.
Firman Allah SWT, yang artinya:
Yang mereka nanti-nanti tidak lain hanyalah kedatangan malaikat kepada mereka (untuk mencabut nyawa mereka), atau kedatangan Rabbmu atau kedatangan sebagian tanda-tanda Rabbmu tidaklah bermanfa'at lagi iman seseorang bagi dirinya sendiri yang belum beriman sebelum itu, atau dia (belum) mengusahakan kebaikan dalam masa imannya.
(QS. 6:158)

Maksudnya adalah terbitnya matahari dari tempat tenggelamnya.
Rasulullah SAW bersabda:
Tidak akan terjadi hari kiamat sampai terbitnya matahari dari tempat tenggelamnya. Apabila ia telah terbit dari tempat tenggelamnya, semua orang akan beriman. Ketika itulah iman seseorang tidaklah bermanfaat lagi bagi dirinya sendiri yang belum beriman sebelumnya, atau ia belum mengusahakan kebaikan dalam masa imannya.
(HR: Bukhari 4636 dan Muslim 157 dari Abu Hurairah).

Dalam sebuah hadits, Rasulullah saw bersabda:
Siapa yang bertaubat sebelum matahari terbit dari tempat tenggelamnya,
niscaya Allah swt akan menerima taubatnya.
(HR: Muslim 3703).


Wallahu A'lam.

Wednesday, December 29, 2004

Tsunami satu amaran?

Sabda Rasulullah SAW:
"Sesungguhnya ada sebahagian daripada umatku yang akan meminum arak dan mereka menamakannya dengan nama yang lain(bukan arak). (Mereka meminumnya) sambil dialunkan dengan bunyi muzik dan suara artis-artis. Allah SWT akan menenggelamkan mereka ke dalam bumi (dengan gempa bumi) dan akan menjadikan mereka seperti kera dan babi (setelah mati)."
(Hadis Riwayat Ibnu Majjah)

Drpd Anas bin Malik ra, Rasulullah SAW bersabda:
"Sesungguhnya di antara tanda-tanda telah hampirnya hari Qiamat itu, berlaku banyak kematian manusia secara mendadak."
(Hadis riwayat Thabrani)

Drpd Abu Hurairah ra, Rasulullah SAW bersabda:
"Tidak akan datang hari qiamat sehinggalah berlakunya banyak gempa bumi."
(Hadis Riwayat Bukhari)

Rasulullah SAW bersabda:
"Sebelum berlakunya hari qiamat, akan terdapatnya kematian yang amat menakutkan dan kemudian dari itu berlakulah tahun-tahun gempa bumi."
(Hadis riwayat Ahmad)

Daripada Ali bin Abi Thalib ra, Rasulullah SAW bersabda:
"Apabila umatku telah membuat 15 perkara, maka BALA pasti akan turun kepada mereka, iaitu:
1. Apabila harta negara hanya beredar di kalangan orang tertentu sahaja
2. Apabila amanah dijadikan suatu sumber keuntungan
3. Zakat dijadikan hutang
4. Suami menurut kehendak isteri (dalam perkara bertentangan syariat)
5. Anak derhaka terhadap ibunya
6. Akan tetapi (anak tadi) sangat baik terhadap kawan-kawannya.
7. Ia (anak) suka menjauhkan diri daripada ayahnya
8. Suara sudah ditinggikan di dalam masjid.
9. Yang menjadi ketua sesuatu kaum adalah orang yg paling hina di antara mereka.
10. Seseorang dimuliakan kerana ditakuti kejahatannya.
11. Arak sudah diminum secara berleluasa.
12. Kain sutera banyak dipakai (oleh kaum lelaki)
13. Para artis-artis disanjung-sanjung.
14. Muzik banyak dimainkan/didendangkan.
15. Generasi akhir umat ini melaknat generasi pertama (para sahabat terdahulu).

Maka pada ketika itu hendaklah mereka menanti angin merah atau GEMPA BUMI ataupun mereka akan dirubah menjadi makhluk lain."
(Hadis Riwayat At-Tirmidzi)